یک فرانسوی بازداشت‌شده در ایران «بدون حضور وکلایش» به پنج سال زندان محکوم شد

پنجشنبه, 18ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

لویی آرنو، شهروند فرانسوی که اوایل پائیز سال گذشته در ایران بازداشت شد، پس از برگزاری چند جلسه دادگاه «بدون حضور وکلایش» به پنج سال زندان محکوم شد.

سیلوی آرنو مادر آقای آرنو روز چهارشنبه ۱۷ آبان در بیانیه‌ای، با اعلام این خبر گفت: «اتهامات وارده به او از جمله تبلیغ [علیه نظام] و تضعیف امنیت حکومت ایران کاملاً بی‌اساس است.»

مقام‌های قضایی یا رسانه‌ها در ایران هنوز اطلاعاتی درباره صدور حکم برای این شهروند فرانسوی منتشر نکرده‌اند، اما وزارت خارجه فرانسه کمی پس از انتشار بیانیه مادر آقای آرنو، حکم صادر شده برای او را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه این وزارتخانه با تاکید بر این که زندانی شدن این شهروند فرانسوی «غیرقابل قبول» است، آمده: «ما خواستار آزادی فوری او و همچنین تمامی فرانسوی‌هایی هستیم که خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند.»

علاوه بر لویی آرنو، اکنون سه فرانسوی دیگر نیز در ایران در بازداشت به سر می‌برند و از سوی دولت فرانسه به‌ عنوان «گروگان‌های دولتی» شناخته می‌شوند.

سیسیل کولر و ژاک پاریس، یک زوج فرانسوی و همچنین یک شهروند دیگر فرانسوی که هویت او هرگز اعلام نشده است، بازداشت‌شده‌های تبعه فرانسه در ایران هستند.

پیشتر برنار فیلان، یک شهروند فرانسوی-ایرلندی ۶۴ ساله و بنجامین بریِ‌یر جهانگرد ۳۸ ساله فرانسوی که هر دو در زندان وکیل‌آباد مشهد در بازداشت بودند، ۲۲ اردیبهشت امسال آزاد شدند.

فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی نیز که در زمستان گذشته آزاد شده بود اما ماه‌ها بود اجازه خروج از کشور را نداشت، سرانجام توانست در هفته‌های اخیر ایران را ترک کند و به فرانسه بازگردد.

جمهوری اسلامی متهم است که با بازداشت شهروندان خارجی یا شهروندان دوتابعیتی، در تلاش برای اعمال فشار سیاسی و دیپلماتیک بر کشورهای دیگر در راستای برآورده شدن اهداف خود است.

فعالان حقوق بشر این سیاست «گروگان‌گیری» جمهوری اسلامی را همواره محکوم کرده‌اند و این بازداشت‌ها را «خودسرانه» خوانده‌اند.

بازداشت اتباع خارجی در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» شدت گرفت و جمهوری اسلامی دستگیری چند شهروند غربی را از اوایل پائیز سال گذشته تایید کرد.

در بهمن پارسال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه برای نخستین بار از لویی آرنو شهروند ۳۵ ساله فرانسوی نام برد که به گفته او، جزو «گروگان‌های فرانسوی» در ایران است.

آن-کلر لژاندر گفت این شهروند فرانسوی ششم مهرماه پارسال در جریان اعتراضات سراسری در ایران دستگیر شد.

بازداشت این شهروند ۳۵ ساله فرانسوی در شرایطی صورت گرفته است که بنابر اعلام سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، او با «مقاصد گردشگری» به ایران سفر کرده بود.

همچنین مادرش در بیانیه روز چهارشنبه گفت: «لویی سفر خود را با هدف کشف تنوع فرهنگی جهان آغاز کرد و در ایران توقف کرد، کشوری که از دیرباز آرزوی سفر به آن را برای غنای تاریخ و مهمان‌نوازی ساکنان آن داشت.»

او نوشت: «این محکومیت حمله‌ای به حقوق بشر و آزادی‌های فردی است. این محکومیت بی‌دلیل یک فرد بی‌گناه را زندانی می‌کند. این محکومیت یک دوستدار فرهنگ، تاریخ و کشف کشورهای جدید را خودسرانه مجازات می‌کند.»

در حالی که جمهوری اسلامی اتباع خارجی بازداشت‌شده را به مشارکت و تحریک اعتراضات متهم کرده، به گفته مادر آقای آرنو، «او همیشه خود را از اعتراضات اجتماعی که تازه شروع شده بود، کنار می‌کشید.»

روز دوشنبه نیز، نئومی کولر، خواهر سسیل کولر، هشدار داد که خواهرش در زندان‌های ایران «فرسوده» و «ناامید» شده است.

او افزود که نمی‌داند چرا سسیل کولر زندانی است.

سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه، و همسرش ژاک پری که با روادید گردشگری به ایران سفر کرده بودند، ۱۱ اردیبهشت پارسال همزمان با «روز جهانی کارگر» توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعلام کرده که تحقیقات درباره این دو شهروند فرانسوی زندانی تکمیل شده، اما هنوز تاریخ دقیق برگزاری جلسات محاکمه آنها مشخص نیست.

بر اساس شواهد و اظهارات زندانیان سیاسی پیشین، جمهوری اسلامی شکنجه‌های روانی شدیدی را علیه زندانیان خارجی و دوتابعیتی اعمال می‌کند.

در مردادماه، زمانی که برنار فیلان آزاد شد، فاش کرد که وقتی برای اولین بار با یک قاضی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مواجه شد، او به این زندانی سیاسی گفت که «در زندان می‌میری».

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/م.ت/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.