جمهوری اسلامی در تلاش برای تفکیک جنسیتی کتا‌ب‌های درسی و گسترش «فرهنگ حیا»

یکشنبه, 21ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: «سند تحول بنیادین می‌گوید باید کتب درسی را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت کنیم و باید فرهنگ حیا را در سراسر جامعه نهادینه کنیم.»

صحرایی روز یکشنبه ۲۱ آبان در یک مراسم دولتی گفت جمهوری اسلامی نه «دیدگاه شرقی» نسبت به زن و دختر را قبول دارد و نه «دیدگاه فمنیسم» که به گفته او، «منحرف» است.

او افزود جمهوری اسلامی به «دیدگاه سوم» درباره زنان معتقد است که بر اساس آن، «خانواده مهم‌تر از هر عنصر دیگری» است و زنان باید «هم نجیب و هم عفیف» باشند. 

تفکیک جنسیتی در ایران پس از آغاز جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف به اجرا گذاشته شده، اما این اولین بار است که وزارت آموزش و پرورش از تفکیک گسترده کتاب‌های درسی دانش‌آموزان بر اساس جنسیت آنان خبر می‌دهد.

ابراهیم رئیسی به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از اولین‌ اقداماتش لغو اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی درباره لغو این سند گفته بودند که هر نوع سند بین‌المللی و بالادستی که سیاست‌های تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران را تحت الشعاع قرار دهد، قابل پذیرش نخواهد بود.

این سند یونسکو که در سپتامبر ۲۰۱۵ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برای دگرگون کردن و توسعه پایدار جهان تا سال ۲۰۳۰ به تصویب رسید، شامل اهدافی در زمینه برابر‌ی‌های آموزشی و جنسیتی و همچنین مبارزه با فقر و رعایت قوانین محیط زیستی است.

اما علی خامنه‌ای این سند را مروج «سبک زندگی فاسد غربی» خوانده و گفته است: «در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.»

تلاش برای تفکیک جنسیتی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان یک سال پس از خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» صورت می‌گیرد که در جریان آن دانش‌آموزان دختر در سراسر ایران علیه حکومت شعارهایی سر دادند و عکس‌های خمینی و خامنه‌ای را پاره کردند.

عکس‌های بسیاری از دانش‌آموزان دختر در کلاس‌های درس و خیابان‌ها منتشر شد که حجاب اجباری خود را کنار گذاشته بودند.

در این اعتراضات، برخی از دانش‌آموزان به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

به عنوان نمونه، شورای هماهنگی تشکل‌‌های صنفی فرهنگیان ایران در آبان سال گذشته خبر داد که در جریان حمله لباس‌ شخصی‌ها به دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه در اردبیل، یک دانش‌آموز بر اثر خون‌ریزی داخلی در بیمارستان فاطمی جان باخت.

تعدادی از دانش‌آموزان معترض نیز به مراکز بازپروری منتقل شدند که موجی از اعتراض‌ها و محکومیت‌ها را به دنبال داشت.

انجمن حمایت از حقوق کودکان با صدور بیانیه‌ای به‌کارگیری کودکان برای سرکوب اعتراضات خیابانی و همچنین قتل و بازداشت کودکان و نوجوانان را در جریان خیزش سراسری ایران، محکوم کرد.

از آن زمان، فشار بر دانش‌آموزان ایران به ویژه دانش‌آموزان دختر افزایش یافته و گزارش‌های زیادی درباره مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر نیز منتشر شده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.