تجمع کارگران، پرستاران و بازنشستگان ادامه دارد؛ حمله پلیس به بازنشستگان در تهران

دوشنبه, 22ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران: یک نفر اخراج شود، کل مجموعه را تعطیل می‌کنیم

تجمع‌های صنفی در شهرهای مختلف ایران با حضور کارگران صنعت فولاد، بازنشستگان، کارگران نفت و پرستاران ادامه یافت. دست‌کم ۹ تجمع اعتراضی در روز یکشنبه، ۲۱ آبان (۱۲ نوامبر)، در شهرهای مختلف ایران برگزار شد و بازنشستگان تامین اجتماعی شوش و اهواز و کرمانشاه به وضعیت نامناسب معیشتی و رسیدگی نشدن به خواسته‌هایشان اعتراض کردند.

بازنشستگان معترض شوش، کرخه و هفت‌تپه در جریان برگزاری تجمع اعتراضی در شهر شوش، پلاکاردهایی با شعارهای «حقوق بازنشسته، فقط واسه یه هفته» و «حقوق نصفه‌نیمه، سکوت کنی همینه» همراه داشتند و سرود «زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی» را با یکدیگر خواندند. بازنشستگان اهوازی نیز در تجمع اعتراضی خود شعارهای «گرانی، تورم، بلای جان مردم»، «نه مجلس، نه دولت، نیستن به فکر ملت» و «لشگری، کشوری، فولادی، تامین اجتماعی، اتحاد اتحاد» سر دادند.

بازنشستگان صنایع فولاد و معادن تهران نیز یکشنبه، ۲۱ آبان، در این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. با گذشت دقایقی از آغاز این تجمع، نیروهای پلیس در محل حاضر شدند و کوشیدند بازنشستگان معترض را متفرق کنند. در واکنش به این اقدام ماموران پلیس، بازنشستگان شعار «پلیس برو دزد را بگیر» سر دادند.

بازنشستگان معترض همچنین شعارهای «یه اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه»، «اجرای همسازی، بدون حقه‌بازی»، «حقوق ما ریالیه، هزینه‌ها دلاریه» و «فاطمی حیا کن، صندلی رو رها کن» سر دادند. اتحاد سراسری کارگران اعلام کرد که تجمع در تهران، با دخالت نیروهای انتظامی و‌ امنیتی روبه‌رو شده و در جریان حمله پلیس به بازنشستگان، تعدادی از تجمع‌کنندگان بازداشت شده‌اند.

در این روز همچنین شماری از کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران واقع در اهواز، در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالباتشان، برای دومین روز متوالی در محل کار خود تجمع کردند. کارگران معترض با برگزاری تجمع و راهپیمایی در محیط کار خود، شعار «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند. کارگران پس از برگزاری راهپیمایی، تجمع کردند و نمایندگان آنان به سخنرانی در مورد مشکلات این قشر پرداختند.  آنان همچنین تهدید کردند که چنانچه فقط یکی از کارگران معترض از ورود به محل کار منع شود، کل مجموعه را تعطیل خواهند کرد.

این تجمع روز گذشته، شنبه، ۲۰ آبان، نیز برگزار شده بود. شرکت‌کنندگان در تجمع شنبه با سر دادن شعار در محوطه محل کار خود، به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت نشدن حقوقشان اعتراض کردند و دست از کار کشیدند. بر اساس ویدیوهای منتشرشده در کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار»، صدها نفر در این تجمع اعتراضی شرکت کردند. برخی گزارش‌ها و تصاویر حاکی از آن است که در جریان این تجمع اعتراضی، نیروهای حراست به کارگران معترض حمله کرده‌اند. کارگران در واکنش به این اقدام حراست، شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سر دادند.

یکشنبه، ۲۱ آبان، جمعی از  کارکنان و بازنشستگان ستادی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در اهواز نیز در اعتراض به دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت و مصوبه دولت برای ادغام صندوق‌های بازنشستگی، تجمع کردند. کارکنان شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب همچنین اعلام کردند که به نقش دولت در «بی‌احترامی و کشتن انگیزه‌»  نیز اعتراض دارند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نیز اعلام کرد که یکشنبه ۲۱ آبان، نیروهای عملیاتی شرکت فلات قاره شاغل در جزیره سیری، و نیز نیروهای شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز آغاجاری در ادامه اعتراض‌های گذشته به تحقق نیافتن مطالباتشان، تجمع اعتراضی برگزار کردند. حذف کامل سقف‌حقوق، حذف محدودیت، حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک‌پی آن، از مهم‌ترین خواسته‌های این گروه از کارکنان صنعت نفت است.

یک روز پس از اعتراضات شنبه پرستاران در شهرهای تهران و اراک، پرستاران در کاشان و آران و بیدگل نیز مقابل ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تجمع اعتراضی برگزار کردند. شرکت‌کنندگان در این تجمع، شعارهای «پرستار داد بزن، حقتو فریاد بزن» و «مدیر بی‌کفایت، استعفا استعفا» سر دادند.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.