دیده‌بان حقوق بشر: حملات اسرائیل به بیمارستان‌های غزه می‌تواند جنایت جنگی باشد

چهارشنبه, 24ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد حمله‌های مکرر ارتش اسرائیل به تاسیسات، کارکنان، ناوگان حمل‌ و نقل و سیستم بهداشت و درمان نوار غزه باید به عنوان «جنایات جنگی» بررسی شوند.

در گزارش این سازمان که روز سه‌شنبه ۲۳ آبان منتشر شد، آمده است با وجود ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر «استفاده حماس از بیمارستان‌ها»، هیچ مدرکی در این مورد ارائه نشده است که محروم کردن بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها را از وضعیت حفاظت شده‌شان توجیه کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در همین راستا حملاتی را که در فاصله هفتم اکتبر تا هفتم نوامبر به بیمارستان‌های اندونزی، الاهلی، مرکز بین‌المللی مراقبت‌های چشم، بیمارستان دوستی ترکیه و فلسطین و بیمارستان قدس انجام شده بود، بررسی کرده است.

این سازمان هشدار داد نگرانی‌ها در مورد حملات نامتناسب اسرائیل به بیمارستان‌ها افزایش یافته است.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر در حالی منتشر شده است که اسرائیل و برخی متحدان آن، حماس را به استفاده نظامی از مراکز درمانی و آمبولانس‌ها متهم می‌کنند.

اتحادیه اروپا روز ۲۲ آبان استفاده حماس از بیمارستان‌ها و غیرنظامیان را به عنوان «سپر انسانی» محکوم کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم روز ۲۲ آبان به خبرنگاران گفت: «دوست داریم ببینیم کسانی که اسرائیل را به محافظت از بیمارستان‌ها دعوت می‌کنند، از حماس بخواهند بیمارستان‌ها را تخلیه کند و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده نکند.»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود تاکید کرد حتی تهدید یک حمله جدید یا آسیبی جزیی هم می‌تواند برای تعداد زیادی از بیماران و کادر درمانی آنان پیامدهای مرگ‌بار داشته باشد.

این سازمان از دولت اسرائیل خواست حملاتش به بیمارستان‌ها را پایان دهد و تاکید کرد کمیسیون مستقل بین‌المللی و دیوان کیفری بین‌المللی باید در این زمینه تحقیق کنند.

با وجود تلاش جامعه بین‌المللی برای کاهش تنش‌ها، درگیری‌های شدید میان ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه، به‌ویژه در نزدیکی مراکز درمانی همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز روز ۲۱ آبان به نقل از مقام‌های فلسطینی نوشت حماس مذاکرات در مورد آزادی اسیران در اختیار این گروه را به دلیل حملات اسرائیل به بیمارستان شفا به حالت تعلیق درآورده است اما واشینگتن پست روز سه‌شنبه ۲۳ آبان خبر داد حماس و اسرائیل به دست‌یابی به توافقی در زمینه آزادی اکثر زنان و کودکانی که گروگان این گروه در نوار غزه هستند، نزدیک شده‌اند.

بر اساس این توافق، احتمالا آتش‌بسی پنج روزه در منطقه برقرار خواهد شد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش دیگری اعلام کرد حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان در روز ۱۴ آبان که منجر به کشته شدن سه دختر همراه مادربزرگشان شد، می‌تواند جنایت جنگی باشد.

در جریان این حمله که خودروی حامل قربانیان از سوی ارتش اسرائیل هدف قرار گرفت، مادر این سه دختر نیززخمی شد.

دیده‌بان حقوق بشر نوشت هیچ مدرکی مبنی بر وجود اهداف نظامی در نزدیکی مکانی که از سوی اسرائیل مورد اصابت قرار گرفت، به دست نیامده است.

به گزارش ایران‌اینترنشنال، پدر سه دختر لبنانی کشته شده از مردم حاضر در مراسم تشییع پیکر دخترانش خواسته بود از در دست گرفتن پرچم گروه حزب‌الله لبنان یا تصاویر حسن نصرالله، دبیر‌کل آن خودداری کنند.

اتفاق رخ داده در مراسم تشییع این سه دختر نشان می‌دهد خواسته مردم لبنان دور نگه داشتن کشورشان از مناقشه حماس و اسرائیل است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.