نماینده ردصلاحیت شده: گفتند سوال از وزیر کشور را پس بگیر تا تایید صلاحیت شوی

جمعه, 26ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

سمیه محمودی، نماینده ردصلاحیت شده

سمیه محمودی، نماینده ردصلاحیت شده

یک نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی که صلاحیتش برای نامزدی در انتخابات آتی مجلس از سوی وزارت کشور رد شده، گفت که مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی از طریق واسطه به او گفته‌اند که اگر می‌خواهد تایید صلاحیت شود، باید سوال از وزیر کشور را پس بگیرد.

سمیه محمودی، نماینده شهررضا و دهاقان که توسط هیئت اجرایی انتخابات مجلس رد صلاحیت شده، به خبرآنلاین گفت: «من از وزیر کشور سوالی در صحن دارم که بعد از برنامه در صحن قرار می‌گیرد. عملا هم به من گفتند که اگر سوالم را پس بگیرم در صلاحیتم تاثیر می‌گذارد.»

او افزود: «دولت می‌خواهد انتخابات را مدیریت کند. مدیریت دیگر بیش از این نمی‌شود. ما از زبان خودشان در جاهای مختلف و توسط واسطه‌ها شنیده‌ایم که دولت نیاز دارد ۷۰ درصد کرسی مجلس را داشته باشد.»

صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات ایران ابتدا از سوی هیئت‌های اجرایی و سپس شورای نگهبان بررسی می‌شود.

در میان فهرست ردصلاحیت‌شدگان از سوی هیئت‌های اجرایی، نام چند نماینده کنونی و پیشین مجلس و نیز چهره‌های سیاسی و اجتماعی به چشم می‌خورد.

احمد وحیدی، وزیر کشور، به تازگی در نشستی خطاب به نمایندگان مجلس گفته است: «مراقب باشند فضای انتقادی به فضای انتخاباتی وصل نشود که این کار ممکن است به مشارکت آسیب بزند.»

وحیدی از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران و یکی از متهمان پرونده انفجار مرکز یهودیان آرژانتین است که ده‌ها کشته برجای گذاشت.

چند روز پیش، احمد علیرضابیگی، دیگر نماینده ردصلاحیت‌شده، گفت که شخص وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی «گرداننده تصمیمات» برای «رد صلاحیت» او و چند نماینده دیگر در انتخابات دوره آینده مجلس است.

اعتراض‌ها به «یکدست‌سازی حاکمیت» از طریق رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس

بر اساس اعلام سخنگوی شورای نگهبان، تاکنون بیش از پنج هزار داوطلب ردصلاحیت‌شده به فرایند بررسی صلاحیت‌ها اعتراض کرده‌اند.

طحان نظیف روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان افزود: «البته افرادی هم اعتراض خود را ثبت نکردند.»

در دوره پیشین انتخابات مجلس، بر اساس آمارهای دولتی، بیش از نیمی از واجدان شرایط رأی‌دهی در انتخابات شرکت نکردند.

انتظار می‌رود میزان مشارکت در این دور از انتخابات، به ‌دلیل اعتراض‌ها در جامعه، حتی کمتر از دوره‌های قبل باشد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.