روایت یک زندانی از «شکنجه و اعدام مصنوعی» سامان یاسین، رپر معترض ایرانی

دوشنبه, 29ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

احمدرضا حائری می‌گوید دو روز پس از «اجرای اعدام مصنوع، حکم اعدام واقعی به سامان یاسین ابلاغ شد»

رادیو فردا

احمدرضا حائری، زندانی سیاسی در زندان قزلحصار، می‌گوید سامان یاسین (صیدی) در بند ۲۴۰ زندان اوین «اعدام مصنوعی» را تجربه کرده و دو روز بعد «حکم واقعی اعدام» به او ابلاغ شده است.

سامان صیدی، رپر معترض ایرانی که با نام هنری سامان یاسین فعالیت می‌کرد، اوایل مهر ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و به محاربه متهم شد. ابتدا برای او حکم اعدام صادر شد اما این حکم بعد در دیوان عالی کشور نقض شد.

آقای حائری روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ در نامه‌ای از زندان قزلحصار که نسخه‌ای از آن به دست رادیو فردا رسیده است، نوشت: این خواننده معترض به او گفته که مأموران زندان اوین آذرماه پارسال «ساعت سه بامداد و نزدیک به اذان صبح» با خارج کردن او از بند گفته‌اند: «اگر وصیتی داری بنویس.»

بر أساس این روایت، مأموران زندان آقای یاسین را با دست و چشم بسته پای چوبه دار برده و یکی از مأموران عنوان کرده که چون «جوان» است، «طناب را کج می‌اندازند تا درجا گردنش بشکند و زجر نکشد».

در انتها مأموران با دریافت یک تماس به سامان یاسین می‌گویند که یک فرصت دیگر برای «همکاری» به او داده شده و از اعدامش صرف نظر کرده‌اند.

سامان یاسین (صیدی) روز اول شهریور امسال در یک فایل صوتی برخی از «شکنجه‌های جسمی و روانی» تحمیل‌شده بر او، از جمله اعدام مصنوعی، شکستن بینی، حضور در سردخانه و انتقال به بیمارستان روانی طی ماه‌های گذشته را شرح داده بود.

آقای یاسین در این فایل صوتی که توسط «شبکه حقوق بشر کردستان» منتشر شد، گفته که مسئولان بازداشت او با تهدید در مورد آسیب رساندن به خانواده‌اش، این جوان را مجبور به اعتراف اجباری و پذیرفتن اتهامات از جمله «تیراندازی» کرده‌اند.

احمدرضا حائری در نامه خود از زندان قرلحصار می‌گوید که دو روز بعد از این «اعدام مصنوعی»، «حکم واقعی اعدام» به آقای یاسین ابلاغ شده که «به‌دلیل شوک این خبر» همسر باردار او فرزندی را که یک‌ ماه به تولدش مانده بود، از دست می‌دهد.

آقای حائری در ادامه این نامه نوشته است: ابوالقاسم صلواتی در واکنش به کشته شدن فرزند سامان یاسین، به مادر این خواننده معترض گفته است:‌ «همون بهتر که بچه‌اش از بین رفت، این لیاقت پدر شدن نداره.»

احمدرضا حائری در انتها می‌گوید: «سامان را جز همان جلسه نمایشی آبان پارسال، به هیچ دادگاهی‌ نبرده‌اند، و‌کیل او اجازه دسترسی به پرونده را ندارد و ۱۴ماه است که بلاتکلیف در زندان مانده است‌».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.