نامه کانون شوراهای استان تهران به شورای نگهبان؛ کارگران با «افزایش سن بازنشستگی» مخالفت هستند

یکشنبه, 5ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

لایحه برنامه هفتم توسعه نگرانی بازنشستگان را افزایش داده است.

لایحه برنامه هفتم توسعه نگرانی بازنشستگان را افزایش داده است.

همزمان با افزایش اعتراضات به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی برای «افزایش سن بازنشستگی»، کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در نامه‌ای به «شورای نگهبان،» خواستار «عدم تایید» آن شده است.

به گزارش خبرگزاری «ایلنا»، در این نامه به مشکلات ناشی از «افزایش سن و سابقه بازنشستگی» اشاره شده و آمده است: کارگران در شرایط حاضر «تحمل افزایش فشار بیشتر [را] ندارند» و نباید آنها را «از آسایش بازنشستگی در کنار خانواده محروم ساخت.»

در ادامه این نامه، تشکل‌های کارگری استان تهران خواستار «عدم تایید» مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش سن بازنشستگی شده‌اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیست و هشتم آذرماه در جریان بررسی لایحه «برنامه هفتم توسعه» ماده‌ای را به تصویب رساندند که در آن آمده «به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی» و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله «از دو ماه تا پنج ماه» به سنوات اشتغال بیمه‌پردازان «به ازای هر سال» اضافه می‌شود.

با این حال، علی بابایی کارنامی، از اعضای مجلس شورای اسلامی با انتشار متنی در شبکه اجتماعی ایکس، به این مصوبه اعتراض کرده و نوشته بود: افزایش سن بازنشستگی آن هم با این فرمول پیچیده موجب سردرگمی کارگران و کارمندان شده است.

در این حال، عباس شیری، بازرس کانون کارگران ساختمانی ایران نیز با بیان اینکه افزایش سن بازنشستگی «خلاف منافع کارگران است»، اظهار داشته است: «جامعه کارگری امید دارد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با حمایت از بیمه‌شدگان به‌خصوص جامعه کارگری، این مصوبه را رد کنند.»

عبدالله وطنخواه، فعال کارگری نیز در این ارتباط به خبرگزاری ایلنا گفته است: «تا زمانی که مدیریت منابع صندوق تامین اجتماعی با خود کارگران نیست، هیچ راهکاری نمی‌تواند درمانگرِ بحران ناترازی این صندوق باشد.»

اتحادیه آزاد کارگران ایران هم دوم آذرماه با صدور بیانیه‌ای، به‌شدت از تصویب لایحه دولت جمهوری اسلامی برای افزایش سن بازنشستگی انتقاد کرده و آن را اقدامی برای «بهره کشی از جنازه کارگران و حقوق بگیران» نامیده بود.

فواد کیخسروی، از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز در گفتگو با صدای آمریکا، یکی از نتایج چنین اقدامی را «تشدید بحران بیکاری»‌ دانسته است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.