هشدار درباره «موج» آنفلوانزا و سویه‌های جدید کرونا در ایران؛ «شهروندان ماسک بزنند»

یکشنبه, 5ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره شیوع گسترده آنفلوانزا و سویه‌های جدید کرونا در کشور هشدار داد و به شهروندان توصیه کرد در اماکن عمومی ماسک بزنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهنام عرشی روز یک‌شنبه پنجم آذر گفت: «روند افزایشی بیماری‌های تنفسی مثل سرماخوردگی، آنفلوانزا و البته، سویه‌های جدید کرونا، باعث شده تا وزارت بهداشت از مردم بخواهد در اماکن عمومی و محیط‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد، از ماسک استفاده کنند.»

او توضیح بیشتری در مورد سویه‌های جدید کرونا که اکنون در ایران بیماری‌زا شده‌اند توضیحی نداد.

سازمان بهداشت جهانی روز ۱۸ مرداد، گونه «ئی جی .۵» ویروس کرونا را که در حال حاضر به خصوص در آمریکا و چین شیوع پیدا کرده است یک «سویه قابل توجه» اعلام کرد و در عین حال خاطرنشان کرد که خطر آن برای سلامتی عموم بیشتر از سویه‌های دیگر نیست.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، آنفلوانزا در ایران از شش هفته گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است و دوسوم بستری‌های ناشی از بیماری‌های تنفسی در مراکز درمانی، مربوط به افرادی است که درگیر آنفلوانزا شده‌اند.»

گسترش دامنه شیوع بیماری‌های تنفسی در شمال چین، از جمله پکن


موج تازه آنفلونزا در ایران در حالی رخ داده است که در روزهای گذشته سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرد که شمال چین از اواسط اکتبر امسال (اوایل ماه آبان) در مقایسه با مدت مشابه در سه سال گذشته شاهد افزایش یک بیماری شبیه به آنفلوآنزا و افزایش ابتلا به ذات‌الریه در کودکان بوده است.

کمیسیون بهداشت ملی چین هفته گذشته به خبرنگاران گفت که افزایش بیماری‌های تنفسی، به دلیل رفع محدودیت‌های کووید-۱۹ و گردش بیشتر عوامل بیماری‌زای شناخته‌شده، یعنی آنفلوآنزا و عفونت‌های باکتریایی است که باعث ذات‌الریه در میان کودکان شده است.

نهادهای مسئول در چین روز جمعه، سوم آذر، خواستار هوشیاری در مورد گسترش ابتلا به بیماری‌های تنفسی شدند که به خصوص در مدارس و بیمارستان‌های این کشور شیوع پیدا کرده است.

شیوع بیماری‌های تنفسی در چین در روزهای گذشته و در پی درخواست سازمان بهداشت جهانی برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه در صدر اخبار جهان قرار گرفته است.

نگرانی‌ها درباره همه‌گیری بیماری جدید در سراسر جهان بیشتر به این دلیل افزایش یافته است که دولت چین و عملکرد سازمان بهداشت جهانی در مورد شفافیت در گزارش‌دهی از اولین موارد ابتلا به کووید-۱۹ که اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شناسایی شد، زیر سؤال رفته است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.