رئیس دانشگاه بهشتی «ورود حراست به کلاس‌ها برای تذکر حجاب» را تایید کرد

سه شنبه, 7ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

 

تصویری آرشیوی از اعتراضات سال گذشته در دانشگاه بهشتی تهران

یک هفته پس از اعتصاب دانشجویان دانشگاه بهشتی در اعتراض به «ورود نیروهای حراست به کلاس‌های درس»، محمودرضا آقامیری، رئیس این دانشگاه، تایید کرد که «نیروهای حراست برای تذکر در خصوص حجاب دانشجویان وارد کلاس‌ها» شده‌اند.

همزمان فعالان دانشجویی از «تعرض نیروهای حراست» به «فضای داخلی دانشکده‌ها و کلاس‌های درس» و خوابگاه دختران دانشگاه امیرکبیر گزارش دادند.

محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه بهشتی روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا، گفت که ورود نیروهای حراست به کلاس‌های درس «یک هفته پیش در یکی از دانشکده‌های این دانشگاه» اتفاق افتاده است.

رئیس دانشگاه بهشتی با دفاع ضمنی از اقدام نیروهای حراست در «ورود به کلاس‌های درس»، ادعا کرد که این اقدام حراست «شاید به خاطر احساس مسئولیت بیش از حد یکی از افراد حراست» انجام شده است.

آقامیری با بیان اینکه «با این عضو حراست، صحبت کرده است»، گفت که این نیروی حراست دانشگاه بهشتی «غرضی نداشته و احساس کرده باید تذکر[جاب] بدهد و به این دلیل وارد کلاس شده که فکر نمی‌کرد استاد سر کلاس است» اما بعد «متوجه حضور استاد شده است.»

رئیس دانشگاه بهشتی به صراحت از برخورد نیروهای حراست با دانشجویان به ویژه دانشجویان دختری که از حجاب اجباری سر باز می‌زنند، حمایت کرد و افزود که «حراست می‌تواند در محیط عمومی دانشگاه تذکر بدهد، اما کلاس حریم دارد و حریم کلاس، حریم استاد است.»

دفاع تلویحی رئیس دانشگاه بهشتی از ورود نیروهای حراست به کلاس‌های درس در حالی است که دانشجویان دانشکده روانشناسی این دانشگاه از روز سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ به مدت دو روز در اعتراض به «ورود نیروهای حراست به کلاس‌های درس»، دست به اعتصاب زدند.

دانشجویان همچنین تاکید کردند که به‌دلیل به خطر افتادن «بدیهی‌ترین حقوق» دانشجویان از جمله «حق امنیت»‌ اعتصاب کرده‌اند.

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور همان روز دلیل این اعتصاب را «ورود نیروهای حراست و افراد بی‌نام‌ونشان با صورت‌های پوشانده شده» به «کتابخانه» و «کلاس‌های درس دانشکده روانشناسی» دانشگاه بهشتی برای برخورد با دانشجویان دختران عنوان کرد.

دانشجویان دانشگاه بهشتی پس از پایان اعتصاب خود نیز در بیانیه‌ای جمهوری اسلامی را «حکومتی تمامیت‌خواه» و دشمن «زن و زنانگی» خوانده و روز یورش نیروهای حراست به کلاس‌های درس را «روز خفت‌بار» این دانشگاه توصیف کردند.

در همین حال خبرنامه امیرکبیر روز دوشنبه ۶ آذر ماه از «تشدید سرکوب و تعرض به خوابگاه‌های دانشجویان دانشگاه امیرکبیر» و «ورود نیروهای حراست به خوابگاه دختران» این دانشگاه گزارش داد.

بر اساس این گزارش، شماری از نیروهای حراست دانشگاه امیرکبیر روز دوشنبه ۶ آذر ماهبه بهانه «مورد اخلاقی‌، امنیتی» به حریم «خوابگاه رفتاری» واقع در حد فاصل خیابان حافظ و ولیعصر، وارد شده‌اند.

این کانال دانشجویی تاکید کرد که ورود نیروهای حراست به خوابگاه دختران دانشگاه امیرکبیر «جو امنیتی» در این خوابگاه ایجاد کرده است.

در بخشی از این گزارش عنوان شده که به دستور حافظ شهبازی، مدیر ارشد حراست دانشگاه امیرکبیر، از صبح دوشنبه ۶ آذر تعداد «گشت‌های امنیتی» در محوطه داخلی و خیابان‌های اطراف این دانشگاه نیز افزایش یافته است.

به دنبال اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های ایران بیش از پیش با احکام حبس، تعلیق موقت از تحصیل و همچنین اخراج از دانشگاه مواجه شده‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.