کوبا و ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا با یکدیگر همکاری می‌کنند

یکشنبه, 12ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

به گزارش خبرگزاری “مهر”، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس جمهوری کوبا، میکل دیاز کانل، به دعوت ابراهیم رئیسی امروز یکشنبه دوازده آذر در رأس یک هیئت اقتصادی و سیاسی وارد تهران می‌شود و علاوه بر همتای خود، ابراهیم رئیسی، با برخی دیگر از مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران دیدار می‌کند. آخرین بار فیدل کاسترو رئیس جمهوری فقید کوبا بیست و دو سال پیش سفر رسمی به ایران انجام داد و در تهران سخنان ستایش آمیزی در مدح بنیانگذار جمهوری اسلامی، روح الله خمینی، ایراد کرد.

رؤسای جمهوری کوبا و ایران
رؤسای جمهوری کوبا و ایران © مهر

کوبا در کنار دو کشور دیگر آمریکای لاتین، ونزوئلا و اروگوئه، از متحدان و پشتیبانان مهم جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی به شمار می رود. خبرگزاری “مهر” وجه اشتراک جمهوری اسلامی با این سه کشور را ستیز آنها با آمریکا و با هژمونی این کشور در مناسبات بین‌المللی توصیف کرده است. در این حال، از نظر خبرگزاری ” مهر” علت توجه فزایندۀ جمهوری اسلامی به سه کشور آمریکایی لاتین و توسعۀ مناسبات با آنها کاستن از فشار تحریم‌های بین‌المللی و همچنین پشتیبانی آنها از یکدیگر در “مجامع و سازمان‌های بین‌المللی” است.

خبرنگار “مهر” به نقل از هادی اعلمی فریمان که این خبرگزاری از او به عنوان “کارشناس مسائل آمریکای لاتین” یاد کرده نوشته است : “با توجه به این که جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آمریکای لاتین تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار دارند به نظر می‌رسد که دو طرف [ایران و کوبا] در تلاشند در همگرایی با یکدیگر تحریم‌ها را دور بزنند.”

کارشناس خبرگزاری “مهر” در ادامه افزوده است : “سفر رئیس جمهوری کوبا به ایران دو هدف عمده دارد : هدف اول سیاسی و هدف دوم اقتصادی و در واقع شکستن تحریم‌های بین‌المللی تا حد امکان است.” اما، شکستن تحریم‌های آمریکا چگونه قرار است صورت بگیرد؟ در پاسخ خبرگزاری “مهر” به نقل از کارشناس خود نوشته است : “از طریق تهاتر کالا و منابع و خدمات.”

همین منبع به خبرگزاری “مهر” گفته است که “کوبا در حال حاضر در بدترین تحریم‌های اقتصادی قرار دارد. لذا در حوزۀ تهاتر می‌تواند با جمهوری اسلامی ایران گشایش‌هایی را ایجاد کند.” به گفتۀ کارشناس خبرگزاری “مهر” در ازای این همکاری برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی، “جمهوری اسلامی ایران با حضور در حیاط خلوت آمریکا می‌خواهد منافع ملی” این کشور را در “همگرایی” با برخی دولت‌های آمریکای لاتین “دنبال کند.” یک کارشناس دیگر خبرگزاری “مهر”، حسن هانی‌زاده، به این خبرگزاری گفته است که نظر به همکاری های دیرینۀ جمهوری اسلامی و رژیم کوبا در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی، حضور ایران در برخی کشورهای آمریکای لاتین “می‌تواند بلوک جدیدی در تعاملات کشورهای شرقی و آمریکای لاتین ایجاد کند.”

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.