گرانی ۹۰ درصدی برق با مجوز ۳۸ درصدی افزایش تعرفه

پنجشنبه, 28ام فروردین, 1393
اندازه قلم متن

bargh
براساس قبوض جدید صادر شده برق در پله اول تعرفه برق ۳۳.۳۳ درصد و در پله هفتم ۹۰.۷ درصد افزایش یافته در حالی که وزارت نیرو براساس مصوبه قانون گذار در سال ۹۲مجاز به افزایش قیمت تا سقف ۳۸ درصد بوده است.

تعرفه برق به طور میانگین ۶۷.۵ درصد در شرایط پلکانی از پله اول تا پله هفتم افزایش یافته است. براین اساس در پله اول با افزایش ۳۳.۳۳ درصد، در پله دوم با افزایش ۵۷.۱۴۳ درصدی، در پله سوم با افزایش ۵۲ درصدی، در پله چهارم با افزایش ۶۹.۶۳ درصدی در پله پنجم با افزایش ۸۰ درصدی، با افزایش پله ششم ۸۹.۷۴ درصدی و در پله هفتم با افزایش ۹۰.۷ درصدی روبرو هستیم.

به گزارش خرداد، پله اول مربوط به مصرف صفر تا صد کیلووات، پله دوم صد تا ۲۰۰ کیلووات، پله سوم ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات،پله چهارم ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات، پله پنجم ۴۰۰ تا ۵۰۰کیلووات‌، پله ششم ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات و پله هفتم مازاد بر ۶۰۰ کیلووات مصرف برق را در برمی‌گیرند.

به گفته برخی از کارشناسان وزارت نیرو با احتساب افزایش تعرفه‌های برق در مناطق گرمسیری روستایی نیز و شهری میانگین ۲۴ درصد را برای افزایش تعرفه اعلام کرده است.

در حالی که در مناطق گوناگون کشور شاهد افزایش تعرفه برق در مراحل مختلف تا ۹۰ درصد هستیم و در تهران نیز میانگین افزایش تعرفه برق به رقم ۶۷.۵ درصد می‌رسد.

در چند سال اخیر وزارت نیرو و مسوولین صنعت برق بارها از اقتصاد رو به تضعیف صنعت گله‌مند بودند و اصرار داشتند که فاصله بین قیمت تمام شده و هزینه دریافتی از محل فروش برق باید کم شود و هر کیلووات برق در نهایت با قیمت واقعی به فروش رسد.

تقریبا برای اکثریت فعالان در حوزه برق و مردم آشکار است که صنعت برق برای بهبود خدمات رسانی نیاز به سامان بخشیدن به اقتصاد خود دارند.

اما درحال حاضر که وزارت نیرو به بهانه شفاف سازی وضعیت مالی شرکت‌ها درصدد کوچک کردن توانیر است شاهد اعلام آمارهای ضد و نقیض در زمینه تعدیل تعرفه هستیم که شاید همین مقدار افزایش تعرفه صورت گرفته دلیل رضایت وزارت نیرو از عدم افزایش قیمت برق پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها شده باشد.

در مناطق گرمسیر از جمله اهواز برخی از افراد با در دست گرفتن قبض جدید برق متوجه افزایش قیمت چشمگیر برق شده به حدی که یکی از ساکنین اهواز پس از دریافت قبض برق دو ماه آخر سال ۹۲ که هوا نیز خنک بوده با رقم ۷۰ هزار تومان مواجه شده که پس از مراجعه به اداره برق به وی گفته شده است که قیمت برق ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر این پرسش که آیا این افزایش ۳۰ درصدی تعرفه برق که در مناطق گرمسیر درست است که به ارباب رجوع گفته می‌شود یا خیر باید دید وزارت نیرو با چه سیاستی رقم ۲۴ درصد را برای افزایش میزان تعرفه اعلام کرده است.

گفتنی است برخی از ساکنین اهواز علاوه بر افزایش قیمت برق از عدم دریافت قبض به صورت مرتب گلایه دارند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.