رونمایی از اختلاس جدید در ایران؛ پرداخت ۲۴۴ فقره وام ازدواج جعلی در قم 

دوشنبه, 13ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

بازداشت، دادگاه، تشکیل پرونده

بازداشت، دادگاه، تشکیل پرونده

‌‌دادستان عمومی و انقلاب قم از کشف «اختلاس توام با جعل» در پرداخت ۲۴۴ فقره وام ازدواج در قم و صدور کیفرخواست برای مدیر یک بانک خبر داد.

حسن غریب گفت: «متهمان با جعل اسناد رسمی هویتی و سند ازدواج خانواده‌هایی‌ که مشمول قوانین اخذ وام قرض‌الحسنه ازدواج نبودند اقدام به اخذ ۲۴۴ فقره وام ازدواج کردند.»

بنابر گفته‌های دادستان عمومی و انقلاب قم یک مدیر بانکی با آگاهی از یک مشکل در سیستم بانک مرکزی اقدام به «جعل مدارک شناسایی» ۱۲۲ زوج از خانواده‌های مسن یک روستا در استان‌های غربی کشور کرده و با این مدارک ۲۴۴ فقره وام ازدواج ثبت کرده است.

کارشناسان بر این باورند که فساد اقتصادی در ایران به یکی از ارکان جمهوری اسلامی تبدیل شده است و مرور اخبار این ادعای آنها را تایید می‌کند؛ چرا که این روزها خبرهای متعددی از تخلف‌های سازمان یافته در بخش‌های مختلف منتشر می‌شود که تنها بخشی از واقعیت است.

برهمین اساس شنبه ۱۱ آذرماه مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که سازمان بازرسی کل کشور از «کشف فساد» حداقل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری ارز برای واردات چای خبر داده و تاکید کرده که این عدد با محاسبات جدید به دو میلیارد دلار خواهد رسید. بر همین اساس اعلام شده که در مقابل این میزان ارز دریافت شده، هیچ کالایی وارد نشده است.

در همین رابطه می‌توان به مورد دیگری اشاره کرد که رسانه‌ها در ایران دهم مهرماه خبر بازداشت دو تن از فرزندان معاون اول قوه قضاییه را در پی «سوءاستفاده و فساد اقتصادی» که در روزهای پیش از آن گمانه‌زنی‌در مورد آن شدت گرفته بود، تایید کردند.

با اعلام خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به نهادهای امنیتی، در آن زمان دو فرزند معاون اول قوه قضائیه در جریان رسیدگی به پرونده فردی به نام «رستمی صفا» دستگیر شده‌ بودند. تسنیم از این فرد به عنوان «یکی از ابربدهکاران بانکی» نام برده بود.

خبر بازداشت فرزندان محمد مصدق کهنموئی، معاون اول قوه قضاییه نخستین بار در برنامه «صفحه آخر» صدای آمریکا افشا شده بود تا اینکه مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، مهرماه سال جاری در نشست خبری خود بدون ذکر نام «از بازداشت ۲ تن از فرزندان یکی از مقامات قوه قضاییه» خبر داد.

دامون محمدی، تحلیلگر، پیش از این درباره افشا شدن گزارش‌های فساد مالی در جمهوری اسلامی به صدای آمریکا گفته بود که اختلاس‌ها زمانی می‌تواند در سیستم بانکی شکل بگیرد که «مسیر امضاهای طلایی و دستورات فراقانونی» را باز کرده باشند و شاهد بوده‌ایم که «همیشه در دعواهای بین بلوک‌های قدرت بوده که این اختلاس‌ها فاش شده» است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.