١٨٠ ایستگاه در سراسر کشور آلاینده‌ها را پایش می‌کند/ گوگرد نشانه مازوت سوزی است

چهارشنبه, 15ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

تهران – ایرنا – مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ١٨٠ ایستگاه در سراسر کشور آلاینده‌ها را پایش می‌کند، گفت: ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون، اوزن، دی اکسید نیتروژن و گوگرد، مونوکسیدکربن در این ایستگاه‌ها بررسی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد طاهری در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز ایستگاه ژئوفیزیک برای بررسی میزان آلودگی هوا در منطقه امیرآباد افزود: از ۳۶ ایستگاه پایش هوا در تهران ۱۴ ایستگاه مربوط به محیط زیست و بقیه برای شهرداری است و آمار اعلامی هم همان آمار تجمیعی مربوط به میانگین است.

وی اظهارداشت: ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون، اوزن، دی اکسید نیتروژن و گوگرد، مونوکسید کربن در این ایستگاه‌ها بررسی می‌شود. همچنین دی اکسید گوگرد حکایت از مازوت سوزی دارد که میزان آن اکنون بالا نیست و مشکل ناشی از ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون است که حمل و نقل از منابع اصلی آن است.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تعداد ایستگاه‌های پایش در کلان شهرها کافی است، در اصفهان، تهران و مشهد حتی بیشتر از حد مطلوب ایستگاه پایش داریم و البته فقط اندازه گیری نباید برای ایستگاه محدود شود و این تصور که در هر منطقه یک ایستگاه وضعیت کل منطقه را نشان دهد درست نیست.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود بعضی ایستگاه‌ها در شرایط تشدید آلودگی هوا از مدار خارج می‌شوند صحیح نیست گاهی برای اطمینان از فعالیت صحیح باید فرآیند راهبری را انجام دهیم اما تلاش ما این است که در زمان آلودگی این کار انجام نشود.

طاهری همچنین در پاسخ به اینکه گفته می‌شود گاهی شاخص‌ها کمتر از میزان واقعی عدد مربوطه را نشان می‌دهد، گفت: خیر اینچنین نیست بلافاصله بعد از اندازه گیری دستگاه، داده به دیتا سنتر ارسال و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.