پیام ۱۶ آذر دانشجویان نخبه زندانی: حکومت با دوگانه ترس و یأس سعی می‌کند چند روزی بیشتر زنده بماند

پنجشنبه, 16ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

علی یونسی (راست) و امیرحسین مرادی

علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه زندانی، در پیامی از زندان اوین به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو، تأکید کردند که «پتانسیل و نقش تاثیرگذار دانشجویان… مایه هراس حکومت شده و تیغ سرکوب را علیه دانشجویان و اساتید تیزتر کرده است».

آنها با یادآوری مشارکت دانشجویان سراسر ایران در اعتراضات گسترده «زن، زندگی، آزادی» نوشته‌اند: «دانشجویان سال گذشته نشان دادند که بخش مهمی از قیام و تحولات پس از آن هستند. امروز نیز به عنوان یک قشر جوان و آگاه می‌توانند پایان‌بخش تردیدها باشند.»

به گفته آنها، «بناست که حکومت دیکتاتوری در هر شکل آن چه شاه، چه شیخ یک بار برای همیشه پایان یابد و یک جمهوری واقعی و جمهوری دموکراتیک جایگزین آن شود.»

سال گذشته روز دانشجو در ایران همزمان شد با گسترده‌ترین اعتراضات ضد حکومتی در کشور که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شده بود.

در پی گسترده‌تر شدن اعتراضات، دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف به حمایت از مردم معترض برخاستند و تا مدت‌ها هر روز محل تحصیل خود را به مکانی برای بیان اعتراض تبدیل کردند.

پاسخ حکومت به این اعتراضات دانشجویی که مدت‌ها بود سابقه نداشت ورود نیروهای امنیتی و انتظامی به دانشگاه‌ها و سرکوب و بازداشت گسترده دانشجویان بود. در ادامه حکومت به استادانی تاخت که در حمایت از دانشجویان خود برخاسته بودند و به فضایی «خفقان‌آور» در دانشگاه‌ها دامن زد.

این نکته‌ای است که در بیانیه فعالان دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس به مناسبت ۱۶ آذر نیز مورد تاکید قرار گرفته: «امسال در شرایطی به استقبال روز دانشجو می‌رویم که دانشگاه یکی از خفقان‌آلودترین روزهایش را در تاریخ ایران تجربه می‌کند.»

این فعالان می‌گویند: «وحشت از تکرار روزهای درخشان «زن زندگی آزادی» خواب را از چشمان مدیران امنیتی وزارت علوم و دانشگاه‌ها ربوده و هم‌چنان می‌کوشند تا با… تعلیق و اخراج دانشجویان و اساتیدِ معترض…، درون ترس‌خورده و مضطرب‌شان را آرام نگه‌دارند.»

علی یونسی و امیرحسین مرادی در این باره نوشته‌اند: «جمهوری اسلامی از هراس قیامی دیگر، قیامی که می‌تواند تا رسیدن به آزادی ادامه پیدا کند، از یک سو به اعدام و دستگیری گسترده اقدام کرده و از سوی دیگر به دنبال پراکندن گرد ناامیدی است تا شاید در این دوگانه ترس و یأس جامعه، چند روزی بیشتر زنده بماند.»

علی یونسی (راست) و امیرحسین مرادی
بیشتر در این باره:

پیام دو دانشجوی نخبه زندانی در سالروز بازداشت: به تحقق ایرانِ آزاد یقین داریم

با این حال، به گفته آنها، «دانشجویان نشان دادند که در این جنگ که”جنگ واقع” ماست، تسلیم نمی‌شوند. جنگی که قربانیانش آرمیتا و مهسا و همه کسانی که اعدام شدند و یا هدف گلوله قرار گرفتند، هستند. جنگی که ۴۵ سال است علیه مردم ایران در جریان است و به دست همه ما با رسیدن به آزادی پایان می‌یابد.»

علی یونسی و امیرحسین مرادی به طور همزمان در روز ۲۲ فروردین سال ۹۹ بازداشت شدند و دادگاه انقلاب در نهایت هر یک از این دو دانشجو را به ۱۶ سال زندان محکوم کرد که ده سال آن قابل اجراست.

علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد جهانی نجوم سال ۹۶ است. امیرحسین مرادی نیز دانشجوی فیزیک و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.