پس از دو ماه انفرادی: علیرضا فرشى و اکبر آزاد به بند ٣۵٠ منتقل شدند

سه شنبه, 2ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

یکشنبه ٣١ فروردین ١٣۹٣، علیرضا فرشى و اکبر آزاد، دو تن از فعالان مدنى آذربایجان که در روز جهانى زبان مادرى، در تهران بازداشت شده بودند، پس از تحمل حدود دو ماه انفرادى در بند ٢٠۹، به بند ٣۵٠ منتقل شدند.

بنا بر اطلاع “کمپین صلح فعالان در تبعید”، این دو زندانى، روز جمعه دوم اسفند سال ١٣۹٢، مصادف با روز جهانى زبان مادرى، طى هجوم ماموران امنیتى به مراسم بزرگداشت این روز، به همراه تعدادى دیگر از حضار بازداشت شده بودند. گزارشها حاکى ضرب و شتم فعالین مدنى در هنگام بازداشت بوده است.

رستم کاظم پور، محمود اجاقلو و حمید منافى، سه تن دیگر از بازداشت شدگان این روز مى باشند که همچنان در انفرادى به سر مى برند.

یک منبع مطلع به خبرنگار این کمپین گفت که طبق اطلاع مسئولان زندان، رستم کاظم پور، محمود اجاقلو، طى روزهاى آینده با قید وثیقه آزاد خواهند شد.

٢١ فوریه برابر با دوم اسفند ماه، از سوى سازمان یونسکو به عنوان روز جهانى زبان مادرى لقب گرفته است.

جمهورى اسلامى ایران در سال ١۹۹۹ جزء ١٨٨ کشورى بود که به انتخاب ٢١ فوریه به عنوان روز جهانى زبان مادرى راى مثبت داد اما هیچ گاه این روز را وارد تقویم رسمى خود ننمود.

اولین گرامیداشت این روز در ماە فوریه سال ٢٠٠٠ میلادى در شهر پاریس و با حضور نمایندگان کشورهاى مختلف جهان، زبان شناسان و دبیر کل وقت سازمان یونسکو برگزار شد.

مراسم روز جهانى زبان مادرى در اسفند سال گذشته در ایران، با یورش ماموران و بازداشت دهها نفر در اهر و نسیم شهر تهران همراه بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.