جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یوهان فلودروس، شهروند تبعه سوئد برگزار شد

یکشنبه, 19ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یوهان فلودروس، شهروند تبعه سوئد امروز یکشنبه نوزدهم آذرماه، در شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. او در این جلسه از بابت اتهاماتی از جمله “افساد فی الارض” و “جاسوسی” به دفاع از خود پرداخت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یوهان فلودروس، شهروند تبعه سوئد برگزار شد.

در جریان این جلسه که امروز یکشنبه نوزدهم آذرماه، در شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد، این شهروند تبعه سوئد به همراه وکلای خود و مترجم از بابت اتهاماتی همچون افساد فی الارض، اقدامات گسترده علیه امنیت کشور با وصف همکاری و ارتباط اطلاعاتی با اسرائیل به دفاع از خود پرداخت.

نماینده دادستان، ضمن قرائت کیفرخواست مصداق اتهامات مطروحه علیه این شهروند تبعه سوئد را “برقراری ارتباط شبکه‌ای در کشور با سایر عوامل سرویس اطلاعاتی سوئد، اقدام و فعالیت در پروژه‌های براندازی، انتقال پول به ایران در قالب پروژه‌، سفر به فلسطین و ارتباط با عناصر و عوامل اسرائیل و همکاری و ارتباط اطلاعاتی در اتحادیه اروپا” عنوان کرد.

اواسط آبان ماه سال جاری، کیفرخواست این فرد صادر و پرونده وی به مرجع قضایی مذکور ارجاع داده شد.

یوهان فلودروس در ابتدای سال ۱۴۰۱، به ایران سفر کرده بود. وی در تاریخ ۲۷ فروردین ماه همان سال به اتهام “جاسوسی” توسط نیروهای امنیتی ایران در فرودگاه بازداشت شد.

در مردادماه سال گذشته، وزارت اطلاعات در این خصوص با انتشار اطلاعیه ای مدعی شده بود: “متهم مورد بحث، چند ماه پیش و در پی دستگیری یک جاسوس دیگر اروپایی، با مأموریت کسب اطلاع از چگونگی افشای هویت آن جاسوس و نوع و میزان اطلاعاتی که به تور اطلاعاتی این وزارت‌خانه افتاده بود، مجدداً وارد کشور شد. این‌بار نیز و در کل مدت مأموریت آخر، تماس‌های وی با مرتبطینِ اشاره شده، تحت کنترل مستمر سربازان گمنام امام زمان قرار داشت و بالاخره با تکمیل مستندات؛ در هنگام خروج از کشور با حکم مرجع قضایی بازداشت شد”.

لازم به ذکر است، وزارت امورخارجه سوئد پیش از این در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، بازداشت یکی دیگر از شهروندان این کشور در ایران را تایید کرده بود. روزنامه آفتانبلادت سوئد بازداشت این فرد را به انتقامجویی از محاکمه حمید نوری، از متهمان کشتار زندانیان سیاسی در ایران که در سال ۶۷ در زندان‌های اوین و گوهردشت کرج دادیار بوده و به اتهام جنایت علیه بشریت و کشتار زندانیان سیاسی، در نوامبر ۲۰۱۹ در کشور سوئد بازداشت شده مرتبط دانسته است.

پیش از این، گروه کاری سازمان ملل در مورد روند بازداشت های خودسرانه در ایران در خصوص بازداشت افراد دوتابعیتی اظهار نظر کرده و تأیید کرده بود که تعدادی از بازداشت شدگان بر اساس “ملیت یا موقعیت اجتماعی” هدف قرار گرفته اند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز پیش تر فهرستی از شصت و نه فرد با تابعیت خارجی یا تابعیت دوگانه را منتشر کرد که از سال ۱۳۸۲ تا ابتدای ۱۴۰۱ توسط نهادهای امنیتی در ایران بازداشت شده اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.