رییس سازمان برنامه و بودجه: خبری از ۳۰ درصد افزایش حقوق نیست

دوشنبه, 20ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

رئیس سازمان برنامه و بودجه  ایران امروز دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ گفته است که ظرفیت پرداخت ۳۰ درصد افزایش حقوق به شاغلین وجود ندارد چرا که اگر چنین اتفاقی بیفتد  «تورم تشدید می‌شود.»

رییس سازمان برنامه و بودجه ایران، امروز دوشنبه ۲۰آذر۱۴۰۲ گفته است که ظرفیت پرداخت ۳۰ درصد افزایش حقوق به شاغلین وجود ندارد، چراکه اگر چنین اتفاقی بیفتد، «تورم تشدید می‌شود.»

در سال ۱۴۰۲، یک کارمند دولت به‌طور متوسط ۱۲ میلیون تومان و یک کارگر متاهل دارای فرزند کمتر از ۹ میلیون تومان دریافتی ماهیانه داشته است. مبالغ ناچیزی که حداقل‌های یک زندگی معمولی را برای خانواده‌های کارگری و کارمندی فراهم نخواهد کرد.

اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه درحالی مطرح شده که برخی از تشکل‌های کارگری انتظار افزایش مزد مبتنی بر تورم را دارند و شماری از  نمایندگان  این تشکل‌ها تایید کرده‌اند که حتی افزایش ۳۰ درصدی مزد در سال آینده هم نمی‌تواند فشار معیشتی کارگران را کم کند.

وزیر کار دولت «ابراهیم رئیسی»، روز یکشنبه۱۹آذر سال جاری، با افزایش دستمزد کارگران مخالفت کرد و گفت که افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در سال گذشته به ‌نفع کارگران نبود و منجر به تورم ۴۵ درصدی شد.

تسنیم خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران در واکنش به اظهارات «صولت مرتضوی»، حداقل حقوق ماهیانه یک کارگر با دو فرزند را رقمی در حدود  ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و نوشت: «تمام دستمزد ماهیانه یک کارگر با اضافه‌کار آن‌ هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت، صرف اجاره خانه و هزینه خوراک ماهیانه می‌شود.»

این رسانه به‌رغم اینکه حامی سیاست‌های جمهوری اسلامی است، اما اذعان کرده است عدم کفایت دستمزد کارگران برای تامین ضروری‌ترین نیازهای زندگی آن‌ها منجر شده به آنکه کارگران در ۲ یا چند شغل مشغول‌به‌کار بشوند.

رییس سازمان برنامه و بودجه اما اعلام کرده است که لایحه بودجه ارائه شده برای سال ۱۴۰۳، «ظرفیت پرداخت افزایش ۳۰ درصد حقوق وجود ندارد.»

رسانه‌های ایران درحالی خط فقر در تهران و شهرهای بزرگ را بالای ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرهای ایران به ۲۰ میلیون تومان برآورد می‌کنند، که بازنشستگان آموزش‌و‌پرورش همچنان بعد از گذشت بیش از یک‌سال، پاداش پایان خدمت خود را دریافت نکرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی بارها وعده پرداخت مطالبات بازنشستگان را به آن‌ها داده است، اما معلمان بازنشسته همچنان از دریافت «پاداش» پایان خدمت خود سخن می‌گویند.

براساس گزارش خبرگزاری «ایلنا»، دولت جمهوری اسلامی وعده داده بود تا مهر سال جاری «معوقات معلمان» پرداخت شود، ولی همچنان تا امروز دوشنبه‌۲۰آذر، خبری از تحقق این وعده نیست.

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در «تذکری» به «محمدباقر قالیباف»، رییس مجلس، نسبت به «عدم اختصاص اعتبار» در بودجه سال ۱۴۰۳ برای پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان «هشدار» داده است.

خبرگزاری ایلنا همچنین نوشته است که رفتار نادرست دولت «ابراهیم رئیسی» در «عدم واریز به موقع» معوقات فرهنگیان کشور نیز، مورد انتقاد کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفته است.

بی‌توجهی دولت ابراهیم رئیسی به معوقات اصناف و بازنشستگان ایران درحالی صورت می‌گیرد که در طول سال گذشته، هر روز شماری از بازنشستگان لشکری و کشوری برای مطالبات خود اعتراضات خیابانی انجام داده‌اند و در برخی از این اعتراضات، با برخوردهای امنیتی و انتظامی مواجه شده‌اند.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.