دیوان عدالت اداری به بازگشت «دانشجویان» متخلف به دانشگاه حکم داد

چهارشنبه, 22ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

رئیس دیوان عدالت اداری می‌گوید افرادی که بعد از قبولی در دانشگاه و آغاز تحصیل،‌ توسط سازمان سنجش آموزش کشور به تخلف در کنکور سراسری محکوم و سپس محروم شده‌اند،‌ باید به کلاس‌های درس بازگردند.

حکمتعلی مظفری روز چهارشنبه ۲۲ آذر تأکید کرد هیئت رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری، وابسته به سازمان سنجش نمی‌تواند این دانشجویان را محروم کند، چون آنها «داوطلب» نیستند و «دانشجو» به شمار می‌روند.

او با انتقاد از این سازمان که گاهی دانشجویان تا «هفت ترم درس خوانده» را مشکوک به تقلب می‌داند و از آنها «آزمون» دوباره می‌گیرد، مدعی شد برخی خانواده‌های این افراد گفته‌اند آنها «دست به خودکشی زده‌اند.»

رئیس دیوان عدالت اداری در این زمینه به استفساریه‌ای اشاره کرد که مجلس یازدهم از شورای نگهبان درباره این افراد متهم به تخلف گرفت و گفت: «قانون آنها را «داوطلب» تشخیص نداده است و سازمان سنجش حق نداشته آنها را به هیئت رسیدگی به تخلفات ببرد و باید به کلاس‌های درس‌ خود برگردند.»

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، ۲۱ تیرماه سال جاری گفت با «یک هزار نفری» که دربارهٔ آن‌ها شائبهٔ تخلف در آزمون سراسری وجود دارد، نمی‌توان برخورد کرد و حکم منع تحصیل آنها را داد و استفساریه مجلس «حکم کرد که چون این افراد دانشجو شدند و دیگر داوطلب نیستند باید سر کلاس درس حاضر شده و ادامه تحصیل دهند».

در واکنش به این اظهارات، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران در نامه‌ای به وزیر علوم، او را به بیان «مواضع نادرست و خلاف واقع» متهم کرد.

مدتی بعد در روز ۱۸ مرداد، رسانه‌های ایران خبر دادند عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، به دلیل آن که اجازه بازگشت «داوطلبان شبهه‌دار کنکور» را صادر نکرد، ‌از سوی دیوان عدالت اداری به یک سال انفصال از خدمت محکوم شد.

آقای پورعباس نیز صدور این حکم برای خود را تأیید کرد.

اما یک روز بعد دیوان عدالت اداری اعلام کرد اجرای حکم بازگشت موقت به تحصیل تعدادی از داوطلبان شبهه‌دار کنکور را صادر نکرده و دلیل رأی صادرشده علیه عبدالرسول پورعباس «استنکاف متعدد از اجرای رأی صادره و عدم حضور او جهت دفاع و توضیح علت عدم اجرای دستور موقت» عنوان شده است.

«صدور حکم بازگشت به تحصیل» برای پنج «مردود قطعی» کنکور در دیوان عدالت

روز ۲۱ مرداد قائم‌مقام سازمان سنجش آموزش خبر داد که دیوان عدالت اداری بعد از صدور حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش، «پنج دستور موقت» برای بازگشت به تحصیل داوطلبان «شبهه‌دار» آزمون سال ۱۴۰۰ صادر کرده است.

موضوع راه‌یابی رتبه‌های مشکوک یا شبهه‌دار کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به دانشگاه به خصوص در رشته‌های پرطرفدار تجربی و پزشکی پس از گذشت ماه‌ها، تابستان امسال بار دیگر به یکی از مباحث چالش‌برانگیز برای وزارت علوم تبدیل شده بود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.