معوقات مزدی؛ فشار کسری بودجه بر دوش کارگران و معلمان

پنجشنبه, 23ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

بازار بزرگ تهران‌

کارگران و معلمان در شهرهای مختلف ایران به تعویق چند ماهه و چند ساله در پرداخت دستمزدشان معترض‌اند

گروه‌های مختلف کارگری، فرهنگیان و کارمندان دولت و شرکت‌‌های خصوصی طی هفته‌های گذشته به پرداخت نشدن حقوقشان اعتراض کردند. از جمله گروهی از کارگران کارخانه آب معدنی داماش و کارگران کیش چوب هرمزگان که روز چهارشنبه در اعتراض به تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی و سنواتی تجمع کردند

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حدود ۴۰ نفر از کارگران قراردادی کارخانه آب معدنی داماش که در مناطق جنگلی روستای توریستی داماش در استان گیلان مشغول به کارند، دو ماه است حقوق نگرفته‌اند؛ به طوری که آخرین حقوق دریافتی آن‌ها مربوط به شهریورماه بوده است.

امنیت شغلی این کارگران مسئله‌ دیگری است که آن‌ها را به تکاپو انداخته است تا حقوقشان را مطالبه کنند و از مسئولان بخواهند آینده شغلی آن‌ها را روشن کنند. این کارگران بیم دارند با ورود دستگاه‌های مکانیکی برخی از آن‌ها بیکار شوند. مسئولان کارخانه داماش کمبود نقدینگی و تولید پایین را دلیل این تاخیر پرداخت‌ها ذکر کرده‌اند، در حالی که وضعیت تولید در این واحد از ابتدای سال جاری تاکنون خوب بوده و انبارهای کارخانه پر از بطری‌های آب معدنی محصول این کارخانه است.

معوقات مزدی، بحران معیشت، اخراج و تعدیل کارگران از یک سو و تناسب نداشتن حقوق دریافتی کارگران با نرخ تورم از سوی دیگر باعث شده است تا سبد خرید این قشر خالی‌تر از همیشه شود. کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۲ به یکی از بهانه‌هایی تبدیل شده است که سازمان‌های دولتی با دستاویز قرار دادن آن، پرداخت حقوق کارگران و کارمندان را به تاخیر می‌اندازند.

کارگران کیش‌چوب در هرمزگان نیز به پرداخت نشدن معوقات مزدی و عیدی خود اعتراض کردند. به گزارش ایلنا، حدود ۱۲۰ کارگر در مجموعه کیش‌چوب و تقریبا ۲۰ تا ۳۰ کارگر در کارگاه مبلمان‌سازی زیرمجموعه کیش چوب مشغول به کارند که حقوق ماهانه‌شان را با تاخیر سه تا چهار ماهه دریافت می‌کنند. این معوقات مزدی چهار ماهه‌ هم به صورت هفتگی و چرخشی بابت یک ماه پرداخت می‌شود و عیدی سال ۱۴۰۱ آن‌ها نیز پرداخت نشده است.

علاوه بر معوقات مزدی، این کارگران به وضعیت نامناسب استراحتگاهشان نیز معترض‌اند و اعلام کردند که این استراحتگاه نیاز به تعمیر دارد.

کارگران شهرداری خاش نیز ماه‌ها است که با تجمع‌هایی به دریافت نکردن حقوقشان اعتراض می‌کنند. این کارگران که بین سه تا پنج ماه است حقوق نگرفته‌اند شرایط معیشتی نامناسبی دارند. آن‌ها در هفته‌های گذشته پیوسته از مسئولان استانی خواسته‌اند به مسئله پرداخت مطالبات عقب‌افتاده آنان رسیدگی کنند.

اتحادیه آزاد کارگران روز دوشنبه اعلام کرد که کارگران فضای سبز فاز دوم شهر پرند به دلیل دریافت نکردن حقوق معوقه، اعتصاب کرده‌اند.

اتحاد بازنشستگان نیز چندی پیش فهرستی با ۳۷ ردیف منتشر کرد که به معوقات معلمان و بازنشستگان فرهنگی اشاره داشت. بر اساس این فهرست، دولت و وزارت آموزش و پرورش تاکنون برای پرداخت حق‌التدریس اسفند ۱۳۹۸، حق‌التدریس فروردین ۱۳۹۹، بخشی از حق‌التدریس و اضافه‌کاری سال ۱۴۰۰، بخشی از پاداش بازنشستگی ۱۴۰۰، پاداش بازنشستگان ۱۴۰۱، حق مالکانه اعضای سابق و فعلی صندوق ذخیره فرهنگیان، پرداخت دیون (برخی دیون مربوط به بیش از ۲۰ سال پیش است)، حق‌الزحمه تصحیح اوراق و برگزاری امتحانات نهایی، اضافه‌کار ساعتی اداری و … اقدامی نکرده است.

دولت با بی توجهی به پرداخت حقوق کارگران، کارمندان و فرهنگیان، کسری بودجه‌اش را با فشار بر مردم و اقشار ضعیف جبران می‌کند. در حالی که نهادهای حاکمیتی، مذهبی و نظامی با دریافت بودجه‌ و سهمیه‌ از فروش نفت، بی هیچ مشکلی به ریخت‌وپاش‌هایشان ادامه می‌دهند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.