اختلال سراسری در نزدیک به ۷۰ درصد پمپ بنزین‌ها؛ گروه هکری «گنجشک درنده» مسئولیت این حملات را پذیرفت

دوشنبه, 27ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

جایگاه سوخت/ پمپ بنزین در تهران

جایگاه سوخت/ پمپ بنزین در تهران

در شرایطی که کاربران بسیاری پیش از ظهر امروز از تعطیلی تعداد قابل توجهی از جایگاه‌های عرضه سوخت به علت «هک» خبر داده‌اند و یک گروه هکری نیز مسئولیت آن را پذیرفته، وزارت نفت جمهوری اسلامی آن را «اختلال» نامیده و صداوسیمای حکومت ایران نیز از احتمال «خرابکاری بیرونی» سخن گفته است.

در پی هک سیستم سوخت رسانی کشور، نزدیک به ۷۰ درصد جایگاه‌های توزیع فراورده‌های نفتی از سرویس‌دهی خارج شد و باعث بروز اختلال در امور روزانه مردم شد.

در همین رابطه ابراهیم رئیسی دستور رفع فوری اختلال را داد و کانال اطلاع رسانی پلیس از بروز مشکل مشابه برای بانک ملت خبر داد.

با بروز اختلال در شبکه سوخت‌رسانی، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت که «کمبود بنزین و گازوئیل به‌هیچ وجه مطرح نیست و افزایش قیمتی در دستور کار نیست، این اختلال یک مشکل فنی است.»

وزارت نفت نیز اعلام کرد که اختلال در جایگاه‌های عرضه بنزین به هیچ وجه به تغییر قیمت بنزین ارتباطی ندارد. شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی در رابطه با این رویداد، از احتمال «خرابکاری بیرونی» در بروز اختلال برای جایگاه‌های سوخت کشور خبر داد.

وسعت اختلال بوجود آمده برای سیستم سوخت‌رسانی کشور به اندازه‌ای بود که منجر به تشکیل جلسه با حضور «مسئولان بلند مرتبه» شد و بخشی از مشکل با بازگشت به حالت «توزیع دستی» برطرف شد.

آنطور که خبرگزاری تسنیم نوشته با همکاری سه‌جانبه پیمانکاران، جایگاه‌داران و بخش دولتی «در حال حاضر» سوخت‌گیری به «صورت محدود» به شکل «آفلاین با قیمت آزاد» امکان‌پذیر است و فعلا خبری از بنزین سهمیه‌ای نیست.

با شدت گرفتن بحران تامین بنزین در کشور، صدا و سیما اقدام به تهیه گزارش و عادی نشان دادن شرایط سوخت‌گیری در شهرهای مختلف کشور از جمله جزیره کیش کرد.

ابراهیم رئیسی نیز وزیر نفت دستور داد به نحو مقتضی نسبت به «رفع فوری» اختلال پیش آمده در پمپ بنزین‌ها اقدام کند.

برهمین اساس وزیر نفت اقدام به بازدید میدانی از جایگاه‌های سوخت کرد و در این بازدید گفت: «به پمپ‌بنزین‌ها حمله سایبری شد.»

در این میان، جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی همچون مورد مشابه گذشته، وعده داده است که «پیش بینی می‌شود تا ساعت ۱۵ همه جایگاه‌های سوخت در همه استان‌ها به صورت دستی وارد مدار شوند»، هر دفعه پیش نیز این وعده عملیاتی نشد و نابسامانی در عرضه سوخت به مدت ۷۲ ساعت در برخی جایگاه‌ها ادامه داشت.

مسئولیت این حمله سایبری را یک گروه هکری معروف به «گنجشک‌ درنده» برعهده گرفت و در پی این اعلام، سازمان پدافند غیرعامل کشور اعلام کرد: «سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح شده از سوی دشمن را تایید کرد.»

جلیل سالاری معاون وزیر نفت نیز ساعتی پس از بحران بوجود آمده در گفت‌وگویی گفت: «امروز چالشی را در مسیر کارت خوان‌های برخی از جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور داشتیم که طبق پیگیری‌های ما ۶۰ درصد جایگاه را شامل می‌شد.»

مسیر کارتخوان‌های مورد اشاره معاون وزیر نفت به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با اعلام کانال اطلاع رسانی فراجا نباشد چرا که این کانال اطلاع‌رسانی نیز اعلام کرده است که «سامانه‌های بانک ملت نیز صبح امروز دچار اختلال شده و در حال حاضر از سامانه پشتیبان استفاده می‌کنند.»

«گنجشک درنده» مسئولیت حمله را پذیرفت

به نوشته تایمز اسرائیل، یک گروه هکری که قبلاً با اسرائیل مرتبط بود، ادعا می‌کند که در یک حمله سایبری، پمپ بنزین‌ها را در سراسر ایران فلج کرده است.

گروه موسوم به «گنجشک درنده» می‌گوید که «اکثریت پمپ‌های بنزین را در سراسر ایران از کار انداخته است.»

این گروه در بیانیه‌ای که در حساب ایکس به زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرده نوشته است: «این حمله سایبری در پاسخ به تجاوزات جمهوری اسلامی و دست نشاندگان آن در منطقه صورت می‌گیرد. خامنه‌ای بازی با آتش قیمت دارد.»

 

چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۰ نیز در اقدامی مشابه، سامانه کارت سوخت و جایگاه‌های سوخت سراسر کشور مورد حمله سایبری و هک قرار گرفت که در پی آن، اختلال گسترده‌ای در عرضه سوخت خودروها ایجاد شد.

یک روز پس از آن حمله سایبری و هک، «صدای آمریکا» ایمیلی دریافت کرد که بر اساس آن، گروهی تحت عنوان «گنجشک درنده» علاوه بر پذیرش مسئولیت حمله سایبری چهارم آبان‌ماه، مسئولیت حملات سایبری پیشین به شرکت راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی را نیز به عهده گرفته بود.

«گنجشک درنده» پیش از این نیز مدعی حمله سایبری به شرکت‌های بزرگ فولاد ایران شده بود.

تایمز اسرائیل نوشته که در آن زمان، خبرنگاران نظامی اسرائیلی اشاره کردند که اسرائیل پشت این هک بوده است.

این حادثه در حالی رخ می‌دهد که نیروهای نیابتی مورد حمایت حکومت ایران مانند حزب الله لبنان و حوثی‌ها در یمن حملات خود را علیه اسرائیل در پی جنگ با حماس افزایش داده‌اند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.