دو کارگر پتروشیمی چوار ایلام در اعتراض به اخراج از کار، خودکشی کردند

جمعه, 1ام دی, 1402
اندازه قلم متن

آژانس خبری کردپا گزارش داد روز پنج‌شنبه ۳۰ آذرماه، جواد نوروزی و مصطفی عباسی، دو تن از کارگران پتروشیمی چوار ایلام در اعتراض به اخراج از کار اقدام به به خودکشی کردند و به بیمارستان منتقل شدند. در سال گذشته شش کارگر این شرکت در اعتراض به اخراج خواز کار اقدام به خودکشی کرده‌اند.

بر اساس گزارش کردپا، دو کارگر اخراجی پس از اقدام به خودکشی به بیمارستان منتقل شده و وضعیت عمومی آنها وخیم است.

این وبسایت خبری به نقل از یک منبع مطلع نوشته این دو شهروند پس از اخراج از کار، از طریق حلق‌آویز کردن در محوطه پتروشیمی چوار ایلام اقدام به خودکشی کردند.

خودکشی چهار کارگر پتروشیمی ایلام در یک سال

پیش از این و در بازه زمانی مرداد ۱۴۰۱ تا مرداد ۱۴۰۲ چهار کارگر پتروشیمی ایلام با خودکشی به زندگی خود پایان دادند.

شامگاه چهارشنبه چهارم مرداد امسال یکی از کارکنان پتروشیمی چوار ایلام به نام «حیدر محسنی» متاهل و پدر دو فرزند، به دلیل اخراج از کار به زندگی خود پایان داد.

سه روز بعد در هفتم مردادماه، کارگران در محوطه‌ مجتمع دست به تجمع زدند و خواستار برکناری و مجازات آن‌هایی شدند که باعث اخراج این کارگر شده بودند.

در همان زمان، شورای تامین شهرستان چوار از ممنوع‌الورودی عاملان اخراج این کارگر خبر داد و روز ۲۱ مردادماه، خبرگزاری ایلنا در گزارشی به نقل از کارگران این پتروشیمی نوشت که همچنان چهار نفر از مدیران پتروشیمی به دلیل اخراج حیدر محسنی ممنوع‌الورود هستند.

پیش از آن در دی‌ماه ١۴٠١، «آرش تبرک» یکی از پرسنل پتروشیمی چوار ایلام پس از اخراج و ممنوع‌الورود شدن به شرکت با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داد.

در مرداد ١۴٠١، دو تن دیگر از کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام به نام‌های «محمدنبی منصوری» با ۳۲ سال سن و دو فرزند و «علی محمدکریمی» به زندگی خود پایان دادند.

اتحادیه آزاد کارگران از رحمت اللهی، معاون حراست و گرشاسبی مدیرعامل پتروشیمی، به عنوان دو فردی که در اخراج کارگران معترض نقش دارند نام برده است.

اعتراض به اجرایی نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و پایین بودن دستمزد

خبرگزاری ایلنا در اردیبهشت امسال از ممنوع‌الورود شدن نزدیک به ۲۰۰ کارگر در پتروشیمی چوار ایلام پس از اعتراضشان نسبت به اجرایی نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و پایین بودن دستمزدها خبر داده بود.

این خبرگزاری روز ۱۳ آذرماه امسال در گزارشی نوشت که یکی از کارگران شرکتی پتروشیمی چوار ایلام در تماس با این رسانه از اجرایی نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل علیرغم وعده‌های بسیار انتقاد کرد.

این کارگر به ایلنا گفته بود: «ما حدود ششصد کارگر هستیم که سه سال است در این پتروشیمی با قراردادِ «کارگری ساده» مشغول به کاریم؛ دو سال است که وعده می‌دهند طرح طبقه‌بندی را برای ما اجرا می‌کنند اما هنوز خبری نشده؛ دستمزدهای ما پایین است و بدون اجرای طبقه‌بندی نمی‌توانیم از پس هزینه‌های زندگی بربیاییم.»

ایلنا در این گزارش به نقل از کارگران پتروشیمی چوار نوشته بود: «درحالی‌که براساس مواد ۴۸ تا ۵۰ قانون کار، دریافت حقوق براساس طرح طبقه‌بندی، حق قانونی آنهاست، کارفرما زمان مشخصی برای اجرای طرح طبقه‌بندی اعلام نکرده.»

در سال‌های گذشته کارگران شرکت‌های مختلف در ایران در اعتراض به رسیدگی نشدن به خواسته‌هایشان دست به تجمع اعتراضی زدند.

رسیدگی به مطالبات صنفی و معیشتی کارگران و برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شرایطی است که برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گران از حرکت صنایع مادر مانند فولاد و پتروشیمی به سمت رکود خبر می‌دهند.

تداوم نرخ کاهنده سرمایه‌گذاری، توقف پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فولاد و پتروشیمی و ریزش کم‌سابقه و پیاپی شاخص بورس و «دوپینگ‌های مکرر» از منابع ملی صندوق توسعه ملی از جمله نشانه‌های رکود مورد اشاره ناظران است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.