ابراهیم رئیسی تدریس «علوم و معارف دفاع مقدس» در مدارس و دانشگاه‌ها را ابلاغ کرد

سه شنبه, 5ام دی, 1402
اندازه قلم متن

ابراهیم رئیسی

ابراهیم رئیسی

براساس گزارش منابع خبری، ابراهیم رئیسی ماده واحده «پیش‌بینی و اختصاص درس علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت برای تدریس در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» را برای اجرا ابلاغ کرد.

براساس این ماده واحده درس دو واحدی «علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت» به جمع واحدهای دروس عمومی الزامی، اضافه و در تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تدریس خواهد شد.

برهمین اساس اعلام شده است که تمامی دانشجویان از کاردانی تا دکتری تخصصی یکبار در طول دوره تحصیل ملزم به گذراندن این واحد درسی هستند.

آنطور که در ابلاغیه ابراهیم رئیسی آمده است مباحث مربوط به «دفاع مقدس و مقاومت» و همچنین دستاوردهای «دفاع مقدس و مقاومت» بصورت محتوای آموزشی تدریس خواهد شد. جمهوری اسلامی در ادبیات سیاسی رسمی خود از جنگ هشت ساله با عراق تحت عنوان «دفاع مقدس» یاد می‌کند.

ایدئولوژی محور کردن آموزش یکی از برنامه‌های جمهوری اسلامی در ایران است. در همین راستا رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ۱۸ آذرماه سال جاری از نهایی شدن طرح جمهوری اسلامی برای ایجاد تغییرات محتوایی در کتاب‌های درسی و اجرای آزمایشی آن برای کلاس اولی‌ها از ابتدای مهرماه ۱۴۰۳ خبر داده بود.

شهریور سال گذشته نیز وزارت آموزش و پرورش از تغییر محتوای ۲۰۰ کتاب درسی به دستور رهبر جمهوری‌اسلامی خبر داده بود.

در همین راستا «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» با رویکرد اجرای منویات علی خامنه‌ای در ایران توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی که منصوب او هستند تهیه و به اجرا گذاشته شد و وزیر آموزش پرورش در ۲۱ آبان سال جاری گفت که طبق این سند کتب درسی باید متناسب با «جنسیت» دختران و پسران متفاوت شود.

در اظهار نظر دیگری مدیر کل «امور شاهد و ایثارگران» وزارت آموزش و پرورش ۱۳ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ از رویکرد جدید این وزارتخانه در آموزش خبر داده و گفته بود که «ترویج فرهنگ شهادت در مدارس آغاز شده و محتوای کتب درسی نیز با این رویکرد تغییر می‌کند.»

این تغییرات به درخواست مستقیم علی خامنه‌ای در دستور کار قرار گرفته است و در ۱۷ اردیبهشت ماه نیز یک مقام وزارت «علوم، تحقیقات و فن‌آوری» ایران از برنامه‌ریزی برای «اصلاح» محتوای درسی دانشگاه‌ها با همکاری «بیش از ۷ هزار» عضو «هیات علمی» خبر داده بود.

تسویه افراد در هیات‌های علمی دانشگاه نیز از تابستان سال جاری با شدت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است و جایگزینی افراد نزدیک به تفکرات ایدئولوژیک حکومت با اساتید و اعضای با سابقه هیات علمی که رویکردی انتقادی دارند همچنان ادامه دارد.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.