پلمب‌درمانی برای کنترل قیمت مسکن ادامه دارد؛ پلمب ۱۲۰۰ واحد مشاور املاک در مشهد

سه شنبه, 5ام دی, 1402
اندازه قلم متن

افزایش قیمت مسکن و اجاره بها یکی از دغدغه‌های جامعه ایران

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد از پلمب هزار و ۲۰۰ واحد صنفی مشاور معاملات املاک در این شهر از ابتدای امسال تا امروز سه شنبه پنجم دی ماه خبر داد و گفت که دلیل این پلمب‌ها تخلفات صنفی بوده است.

به گفته محسن صیادی، نداشتن پروانه کسب، دریافت حق الزحمه مازاد، عدم صدور کد رهگیری، نصب نکردن نرخنامه، صادر نکردن قرارداد رسمی با کد رهگیری، درج نکردن حق الزحمه در اجاره نامه و مبایعه از جمله این تخلفات بوده است.

برخورد با مشاوران املاک از جمله اقدامات سازمان «تعزیرات حکومتی» و وزارت راه و شهرسازی به بهانه کنترل نرخ مسکن است. در همین رابطه مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ۲۹ مهر ماه با اشاره به شناسایی ۱۱ هزار واحد فعال مشاور املاک در این استان گفته بود که تاکنون یک هزار و ۱۲۵ مشاور املاک متخلف در اصفهان پلمب شده است.

یک مقام مسئول در وزارت راه نیز در نخستین روز شهریور ماه گفته بود که تنها در یک ماه گذشته از ۳۲ هزار مشاور املاک کشور بازدید شد که از این شمار ۲۹۸۶ واحد صنفی متخلف در یک ماه پلمب شدند.

متوسط قیمت مسکن در تهران طی سال‌های اخیر رشد چند برابری داشته و از هر مترمربع ۲۸ میلیون تومان در زمستان ۱۳۹۹ به بیش از ۸۰ میلیون تومان در پاییز ۱۴۰۲ رسیده است. مقامات دولتی مهمترین عامل این جهش قیمتی را مشاوران املاک اعلام کرده‌اند. این در حالی است که اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با تورم بالای ۴۰ درصد و بازگشت تحریم‌ها و تشدید فساد ساختاری روبه‌رو بوده که باعث برهم خوردن نظم اقتصادی و اجتماعی در کشور شده است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.