جزئیات تازه از حمله حماس به اسرائیل؛ چه کسانی از طوفان الاقصی خبر داشتند؟

جمعه, 8ام دی, 1402
اندازه قلم متن

حماس از ۲.۵سال پیش در حال تمرین برای حمله به اسراییل بوده است

روزنامه فرانسوی فیگارو در گزارشی نوشت که حماس برای حمله به اسراییل از دو سال‌ونیم پیش در حال برنامه ریزی و تمرین بوده است.
جزئیات تازه از حمله حماس به اسرائیل؛ چه کسانی از طوفان الاقصی خبر داشتند؟
 
آفتاب‌‌نیوز :

در گزارش این روزنامه فرانسوی تاکید شده که حملات و برنامه ریزی حماس با مشارکت و تصمیم خود فلسطینی‌ها بوده است و ایران و حزب‌الله لبنان از این حملات اطلاعی نداشته‌اند.

براساس گزارش فیگارو «یحیی سنوار» و «محمد ضیف» از سه ماه پیش از آغاز حمله، کلیه ارتباطات و تماس‌های خود را با رهبری حماس در خارج قطع کرده بودند و براساس گفته‌های خالد مشعل به فیگارو، فقط سه نفر از روز و ساعت دقیق آغاز حمله و جزئیات طراحی‌شده باخبر بوده‌اند.

تحقیقات روزنامه فرانسوی فیگارو می‌گوید که یحیی سنوار، رهبر داخلی گروه حماس، و محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی آن، در طراحی عملیات حمله به اسرائیل که روز ۱۵ مهر عملی شد، تمامی رهبران حماس در خارج از غزه را بی‌خبر گذاشته بودند.

این گزارش حاکی است که یحیی سنوار و محمد ضیف تمامی فرماندهان ارشد حماس را مدت کوتاهی پیش از آغاز حمله به اسرائیل تغییر دادند تا اطلاعی از حمله در دست تدارک به آگاهی اسرائیل نرسد.

فیگارو نوشت یحیی سنوار و محمد ضیف از سه ماه پیش از آغاز حمله ارتباطات و تماس‌های خود را با رهبری حماس در خارج قطع کرده بودند.

بر اساس این گزارش، یحیی سنوار تنها نیم ساعت پیش از آغاز حمله نیروهایش به خاک اسرائیل در ساعت ۶.۵ صبح روز ۱۵ مهر، به صالح العاروری، رهبر حماس در لبنان تلفن کرده و از او خواست نزد حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان برود و او را آگاه کند.

خالد مشعل، رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس ساکن قطر به فیگارو گفت تنها سه نفر از روز و ساعت دقیق آغاز حمله و جزئیات طراحی‌شده برای حمله آگاه بودند.

به نوشته فیگارو، آن سه تن، یحیی سنوار، برادر او محمد سنوار و محمد ضیف بودند.

اسامه حمدان، یک عضو ارشد دیگر حماس که ساکن لبنان است، به فیگارو گفت او تنها از اخبار در صبح روز حمله مطلع شد.

از سوی دیگر، «عدنان ابوحسنه»، سخنگوی آن روا وابسته به سازمان ملل با ابراز نگرانی از ادامه جنگ و بمباران غزه اعلام کرد که با استناد به آمار وزارت بهداشت فلسطینی باید نتیجه گرفت که جنگ در غزه باعث شده که حداقل ۵ درصد از جمعیت نوار غزه کشته، زخمی یا مفقود شوند.

ابوحسنه همچنین افزود: «وضعیت انسانی پس از شیوع بیماری‌های مختلف به شدت بحرانی شده است و در وضعیت فعلی با فروپاشی نظام بهداشت و درمان غزه، بیماری‌های روده‌ای ۴ برابر، بیماری‌های مربوط به قفسه سینه ۵ برابر و بیماری‌های پوستی ۳ برابر شده است و این شرایط بسیار خطرناک است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.