سازمان ملل خواهان توقف فوری اعدام‌ها در ایران شد

شنبه, 9ام دی, 1402
اندازه قلم متن

ایران وایر

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به اجرای حکم اعدام سه مرد و یک زن در ایران به اتهام «جاسوسی برای اسراییل» واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز ۹ دی ماه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعدام سه مرد و یک زن در ایران به اتهام جاسوسی را اسف‌بار خوانده است.

اشاره ولگر تورک به اعدام وفا هناره، آرام عمری، رحمان پرهازو و نسیم نمازی است که به اتهام «محاربه و افساد فی‌ الارض از طریق جاسوسی برای اسرائیل» در روز جمعه ۸ دی در زندان ارومیه به دار آویخته شدند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تاکید کرده است که این افراد در روندی «خدشه دار» محاکمه شده و رویه قضایی در مورد آن‌ها اعمال نشده است.

آقای تورک خواهان توقف فوری هرگونه اعدام بیشتر و توقف رسمی استفاده از مجازات اعدام توسط نظام جمهوری اسلامی شده است.

اعدام وفا هناره، آرام عمری، رحمان پرهازو و نسیم نمازی تنها یک روز پس از دفن رضی موسوی انجام گرفت. رضی موسوی یک فرمانده ارشد سپاه قدس بود که کشته شدنش در سوریه به اسرائیل منتسب شده است.

خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی، میزان، این افراد را از اعضای یک تیم ده‌نفره خوانده که «تحت هدایت افسران سرویس موساد، مرتکب اقدامات گسترده‌ای علیه امنیت کشور شده بودند»

در موارد اتهامی این افراد آمده است که آنان نیروهای همکار با بخش‌های امنیتی جمهوری اسلامی را شناسایی کرده و « با ربایش، تهدید و ضرب و شتم قصد تخلیه اطلاعاتی آنها را داشته‌اند».

پیشتر رسانه‌های حقوق بشری از صدور احکام اعدام برای این افراد «بدون طی شدن رویه دادرسی عادلانه» انتقاد کرده بودند و شبکه حقوق بشرکردستان نیز دو فایل صوتی از آرام عمری و وفا هناره منتشر کرد که در آن آنها ارتباط با موساد را به شدت تکذیب می‌کنند و می‌گویند تحت فشار و شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.