معاون توسعه خدمات اجتماعي سازمان رفاه ،خدمات و مشاركت هاي اجتماعي شهرداري تهران راه حل كاهش تعداد كودكان كار را حمايت از خانواده هاي آنها از سوي سازمان هاي مربوطه دانست و گفت:
بالغ بر 90 درصد اين كودكان براي معيشت خانواده كار ميكنند. به گزارش ايسنا، رضا جهانگيريفر در خصوص جمعآوري و ساماندهي كودكان كار و خيابان، گفت: كودكان كار و خيابان پديدهاي نيست كه بحث جمعآوري در خصوص آن خيلي موضوعيت داشته باشد. بالغ بر 90 درصد اين كودكان خانواده دارند و براي معيشت خانواده كار مي كنند. معاون توسعه خدمات اجتماعي سازمان رفاه،خدمات و مشاركت هاي اجتماعي شهرداري تهران با اشاره به اينكه جمع آوري اين كودكان از سطح شهر موجب بروز مشكلاتي خواهد شد افزود: اول اينكه اگر اين كودكان را از بستر خيابان جدا كنيم بايد آنها را در جايي نگهداري كنيم كه در اين صورت آنها را از خانواده نيز دور كرده ايم. دوم اينكه منبع درآمد خانواده را كه قطعا خانواده خيلي مشكل داري است از بين برده ايم.وي تصريح كرد: نهايت اينكه وقتي اين كودك خانواده داشته باشد بلافاصله بايد بر اساس حكم قضايي تحويل خانوادهاش شود و خانواده نيز پس از تحويل گرفتن، باز آن كودك را به خيابان مي فرستد. اينكه اين كودكان در مركزي جمع آوري شوند مشكلي حل نمي شود و فقط باعث اتلاف وقت و هزينه مي شود و نارضايتي را به دنبال دارد.اين مقام شهري گفت: براي حل اين مشكل نهاد هاي اجتماعي و حمايتي وظيفه دارند خانواده اين كودكان مورد حمايت خاص قرار دهند و دوم اينكه اين كودكان تحت يك سري مراقبتهاي خاص قرار گيرند تا اين كودكان بيسواد بار نيايند، بيماري خاص نگيرند، رفتارهاي پرخطر از آنها سر نزند ، مورد سوء استفاده قرار نگيرند و عليرغم اينكه كار مي كنند دچار معضلات ديگري نشوند.وي وظيفه شهرداري در خصوص كودكان كار و خيابان را كمك به NGOهاي مرتبط با اين موضوع دانست و اظهار كرد: براي اين كار شهرداري تهران وظيفه دارد تا با برخي از NGOها كه در اين حوزه فعاليت دارند همكاري كرده و از آنها حمايت كند و ساختمان، امكانات و كمك هاي مالي در اختيار آنها قرار دهد.جهانگيريفر گفت: اين NGOها وظيفه دارند تا اين كودكان را از نظر سواد، تغذيه، پوشاك، آموزشهاي فرهنگي ، سلامت روان، و سلامت جسمي تحت پوشش قرار دهند.وي در ادامه به برنامه هاي شهرداري در سال 93 در اين زمينه پرداخت و گفت: آنچه كه شهرداري و بويژه سازمان رفاه،خدمات و مشاركتهاي اجتماعي بعنوان متولي اين امر بصورت ويژه به آن خواهد پرداخت تقويت اين NGOها ميباشد كه اعمال حمايتهاي جدي از NGO هاي فعال در اين حوزه در جهت تحت پوشش قرار دادن اين كودكان است.معاون توسعه خدمات اجتماعي سازمان رفاه،خدمات و مشاركت هاي اجتماعي شهرداري تهران در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينكه آيا نهادهاي دولتي مانند سازمان بهزيستي و كميته امداد امام خميني (ره) نيز در اين زمينه با شهرداري تعامل دارد يا خير? گفت: بهزيستي و كميته امداد نيز تا حدودي خدماتي را در اين زمينه انجام مي دهند ولي متاسفانه يك انسجام و هماهنگي بين دستگاهها در اين زمينه وجود ندارد.وي گفت: كميته امداد بايد خانواده اين كودكان را مورد شناسايي قرار دهد و تحت حمايت خود قرار دهد و بهزيستي نيز بايد مداخله جديتري در اين زمينه داشته باشد كه بنا به دلايلي براي اين سازمان نيز اين امكان وجود ندارد.جهانگيريفر راه حل برطرف شدن اين مشكل را طبق تجربه چند سالهاش مداخله نهادهاي اجتماعي دولتي و NGOها بطور همزمان دانست و اظهار كرد: نهادهاي حمايتي مانند كميته امداد بايد خانوادههاي اين كودكان را بطور ويژه مورد حمايت قرار دهند و بهزيستي نيز بعضي از اين خانواده ها را كه بعضاظ داراي افراد مسن و معلول هستند مورد حمايت قرار دهد و خود اين كودكان نيز مورد حمايت NGOها قرار بگيرند تا با اين مشكلات به اين شدت مواجه نشوند.وي در ادامه به برنامه سه ساله شهرداري در خصوص حمايت از اين كودكان پرداخت و گفت: از سال 93 الي 95 يك تعداد مراكز خدمات ويژه كودكان ساخته خواهد شد كه اين مراكز هم داراي تجهيزات لازم هستند و هم استاندارد است و در اختيار NGOها قرار ميگيرد تا اين كودكان رها نشوند و مورد حمايت قرار بگيرند.
منبع: ابرار اقتصادی
