اجرای سلیقه‌ای طرح رتبه‌بندی با دادن امتیاز منفی به معلمان معترض یا مجرد

سه شنبه, 12ام دی, 1402
اندازه قلم متن

اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند بر خلاف ادعای خبرگزاری‌های وابسته به حکومت، طرح رتبه‌بندی معلمان به درستی اجرا نشده است و بسیاری از مشمولان بنا بر دلایل غیر صنفی و به دلیل معترض بودن، از طرح کنار گذاشته شده‌اند.

شماری از رسانه‌های حکومتی در ایران طی روزهای گذشته گزارش دادند که اجرای طرح رتبه‌بندی، شرایط معلمان را بهبود داده است.

در سال‌ها و به ویژه ماه‌های گذشته تجمع‌های اعتراضی متعددی از سوی معلمان برای مشکلات صنفی و معیشتی مانند اجرای طرح رتبه‌بندی برگزار شده است.

تعداد زیادی از معلمان و فعالان صنفی فرهنگیان به دلیل شرکت در این تجمع‌ها، احضار، بازداشت، زندانی و از کار بیکار شدند.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، دریافت اخطار یا بازداشت معلمان به دلیل همین اعتراض‌های صنفی، تبدیل به «امتیاز منفی» در پرونده رتبه‌بندی آنان شده است.

در مقابل، معلمی که با حراست آموزش و پرورش همکاری کرده یا از طریق برنامه حوزه علمیه وارد مدارس شده، امتیاز بالاتری دریافت کرده است.

برخی معلمان به ایران‌اینترنشنال گفتند که داشتن فرزند به‌جای شایستگی‌های آموزشی، یکی از مولفه‌های اصلی در دریافت امتیاز است. به‌طوری‌که فردی ۴۵ ساله با چهار فرزند، بابت هر فرزند ۲۰۰ امتیاز گرفته و در طرح رتبه‌بندی به درجه هزار رسیده است.

در نمونه‌ای دیگر، معلمی به دلیل عضویت همسرش در سازمان بسیج، امتیاز مضاعف دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش‌ها، هر کسی نزدیک به حاکمیت یا فرزند بیشتری داشته باشد می‌تواند در چنین طرحی امتیاز بالاتری کسب کند.

اوایل شهریور امسال رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفت با اجرای رتبه‌بندی، معلمان میانگین حقوق معلم‌ها ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده است و هیچ معلمی کمتر از ۱۰ میلیون تومان حقوق نمی‌گیرد.

کانال صنفی معلمان در گزارشی در واکنش، به فیش‌های حقوقی سه هزار معلم استناد کرد و نوشت که ۳۲ درصد معلمان کشور کمتر از ۱۰ میلیون تومان دریافتی دارند.

فشار و تلاش حکومت برای سرکوب معلمان و فعالان صنفی در دو دهه گذشته سابقه داشته اما در سال‌های گذشته شمار زیادی از معلمان بازداشت و با احکام سنگین حبس مواجه شده‌اند.

در مقابل، اعتراض اصناف به این فشارها و مشکلات معیشتی‌شان با اقداماتی چون برپایی «سه‌شنبه‌های اعتراضی» همچنان ادامه دارد.

روز سه‌شنبه ۱۲ دی گروهی از بازنشستگان از جمله فرهنگیان، در شهرهای یزد و کرمانشاه در اعتراض به وضعیت بد معیشتی، بیمه، درمان و حقوق پایین دست به تجمع زدند.

هم‌ترازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، بیمه کارآمد و تکمیلی و افزایش حقوق از جمله مطالبات تجمع‌کنندگان است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.