حسن باقری‌نیا، استاد برکنارشده، پس از احضار به دادسرا: این «زوال دانشگاه در نظام مقدس اسلامی» است

پنجشنبه, 14ام دی, 1402
اندازه قلم متن

حسن باقری‌نیا، استاد برکنارشده دانشگاه حکیم سبزواری

حسن باقری‌نیا، استاد برکنارشده دانشگاه حکیم سبزواری

حسن باقری‌نیا، استاد برکنارشده، از احضار به دادسرای انقلاب شهرستان سبزوار به اتهام «تبلیغ علیه نظام» خبر داد.

این استاد پیشین گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری در یادداشتی اینستاگرامی دلیل احضارش را شکایت «رئیس بسیجی و آتش به اختیار» دانشگاه ذکر کرده و نوشته است: «این است زوال دانشگاه در نظام مقدس اسلامی.»

 

این استاد حامی معترضان، در ابتدای سال تحصیلی جاری از بازنشستگی اجباری خود پس از ۲۹ سال سابقه خبر داده و در پیامی ویدیویی دلیل برکناری‌اش را «سکوت نکردن» در برابر عملکرد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و نیروهای تحت امرش در «یک ساله جنبش مهسا» ذکر کرد.

به گفته حسن باقری‌نیا، حراست دانشگاه او را تهدید کرده بود که در صورت رد بازنشستگی اجباری، با اخراج و از دست دادن کلیه حق و حقوقش مواجه خواهد شد.

او در شهریور سال جاری هم با انتشار ویدیویی با اشاره به تعلیق و قطع حقوقش تاکید کرد که حکومت می‌خواهد هزینه زیست شرافتمندانه را بالا ببرد، اما در این راه «موفق نخواهد شد.»

به تازگی هم علیرضا آزاد، استاد الهیات دانشگاه فردوسی مشهد و از حامیان دانشجویان معترض، از اخراج خود از این دانشگاه خبر داد.

او در یادداشتی اینستاگرامی نوشته بود که «پس از ۲۶ سال» تحصیل و تدریس در دانشگاه فردوسی «دستور رسید که خانه‌ام را ترک کنم.»

در پی اعتراضات سراسری سال گذشته که پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد و با شعار محوری «زن، زندگی، آزادی» به راه افتاد، بسیاری از دانشجویان کشور هم به معترضان پیوسته و شماری از اساتید دانشگاه به حمایت از آنها پرداختند.

حکومت ایران در واکنش به آنها، علاوه بر سرکوب معترضان و دانشجویان، بسیاری از استادان غیرهمسو با سیاست‌های خود و چهره‌های حامی اعتراضات را از دانشگاه حذف کرده است.

در نیمه شهریور سال جاری روزنامه «جام‌جم»، ارگان مطبوعاتی صداوسیمای جمهوری اسلامی، دانشگاه را «بستری برای تربیت اپوزیسیون» خوانده و از دولت ابراهیم رئیسی خواست با قاطعیت بیشتر اساتید «منحرف» را اخراج کند.

پیش از این، ده‌ها چهره دانشگاهی خارج از کشور به روند اخراج استادان اعتراض کرده و این اقدام جمهوری اسلامی را ادامه روند چهار دهه فشار و سرکوب در محیط‌های آموزشی ایران قلمداد کردند.

روزنامه اعتماد پیشتر گزارش داده بود که به دنبال اخراج ده‌ها هزار تن از اساتید دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید، «دانشجویان ترم اول یا دوم مقطع دکتری» جایگزین آنها شده‌اند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.