مقام وزارت خارجه آمریکا در امور ایران: در مورد گسترش تنش به روشنی به ایران هشدار داده‌ایم

جمعه, 15ام دی, 1402
اندازه قلم متن

هانا کاویانی

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، در گفت‌وگو با رادیوفردا

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، در گفت‌وگو با رادیوفردا تأکید می‌کند که گرچه دولت آمریکا ایران را دولتی متخاصم و حامی تروریسم می‌داند، اما خواستار درگیری با ایران نیست و نمی‌خواهد بحران در منطقه، بیش از این گسترده شود.

او می‌گوید چه به طور خصوصی و چه علنی، به ایران در مورد گسترش تنش به روشنی هشدار داده شده است.

به گفته این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، ایالات متحده هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد، و برای جلوگیری از این موضوع همه گزینه‌ها روی میز است. با این حال دولت بایدن معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به یک راه‌حل پایدار، مؤثر و بلندمدت برای این مشکل است.

این گفت‌وگو ساعتی پس از انفجارهای کرمان صورت گرفت که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت و حاوی نخستین واکنش دولت آمریکا به این انفجارهاست.

آبرام پیلی معاون نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران سپاسگزارم از وقتی که در اختیار رادیوفردا گذاشتید. این گفت‌وگو ساعاتی پس از دو انفجار در کرمان انجام می‌شود که تا کنون بیش از صد کشته برجا گذاشته است. می‌خواستم ابتدا واکنش شما به این رخداد را بشنوم؟

ما از نزدیک در حال دنبال کردن تحولات پیرامون این موضوع در ایران هستیم ، فعلاً اطلاعات در حال تکمیل شدن است اما همانند هر جای دیگری که چنین اتفاقی رخ دهد از، از دست رفتن جان‌ غیرنظامیان متأسفیم و این وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

این اتفاق در ایران در زمانی رخ می‌دهد که تحولات زیادی در خاورمیانه در جریان است و سطح تنش بسیار بالاست. آیا ایالات متحده نگران گسترده‌تر شدن ِ درگیری و تنش در خاورمیانه نیست؟

ممنونم از این سؤال‌تان. به نظرم مهم است که کمی تصویر بزرگتر را ببینیم و آن رویکردی است که دولت بایدن به ایران دارد. ما ایران را به عنوان یک دولت متخاصم و حامی تروریسم می‌بینیم. و رویکرد ما به ایران هم معطوف به ابعاد مختلفی از رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران است؛ از حمایت از تروریسم در منطقه، سرکوب خشن حقوق بشر، پیشبرد برنامه هسته‌ای تا حمایت از جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین.

در نتیجه وقتی در مورد منطقه می‌پرسید، مطمئنناً ما نگران این هستیم که ایران چه اقداماتی می‌کند و خیلی روشن هم درباره این نگرانی‌ها چه در عرصه عمومی و چه خصوصی به ایران گفتیم. از زمان حمله شنیع هفت اکتبر علیه اسرائیل این دولت خیلی روشن درباره حمایت خود از اسرائیل، تلاشش برای مبارزه با تروریسم و همچنین اقدامات بشردوستانه برای کمک در غزه و همچنین مقابله با رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در داخل و خارج از منطقه سخن گفته است.

در نتیجه به سؤال شما که برگردم باید بگویم که ما انتظار داریم ایران از این موقعیت سوء‌استفاده نکند و این تنش را افزایش ندهد و با متحدان و شرکای خود کار می‌کنیم که این اتفاق رخ ندهد.

شما درباره ابعاد مختلف رفتار تهران صحبت کردید. ما امروز شاهد رخداد‌هایی در همه جای این منطقه هستیم. در سوریه، در لبنان و در دریای سرخ. آیا واشینگتن برای کاهش تنش در منطقه هم اقدام می‌کند؟

من فکر می‌کنم این سؤال باید کمی تغییر کند و به این موضوع بپردازد که ما خواستار افزایش تنش در منطقه نیستیم. پرزیدنت، وزیر خارجه، و سایرین همه خیلی روشن گفته‌اند که ما از منافع خود و مردم خود حفاظت می‌کنیم.

اما همزمان ما خواستار درگیری با ایران نیستیم و نمی‌خواهیم این بحران در منطقه، بیشتر از این گسترده شود. در نتیجه ما به اقدامات یک‌جانبه خود و همچنین تلاش‌ها با شرکا و متحدان‌مان ادامه می‌دهیم تا هر احتمالی برای افزایش تنش را به عقب برانیم و از آن جلوگیری کنیم.

آیا ایالات متحده از مسیرهای دیپلماتیک هم برای رساندن این پیام به تهران استفاده می‌کند؟

ما خیلی روشن چه در عرصه عمومی و خصوصی گفته‌ایم که خواستار درگیری با ایران نیستیم، و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از تنش بکاهند، درگیری کنونی را گسترده‌تر نکنند و به این کار هم ادامه خواهیم داد.

ما زمانی صحبت می‌کنیم که می‌توان گفت پرونده هسته‌ای ایران کاملاً در بن‌بست قرار دارد و هیچ حرکتی در این زمینه نمی‌شود. در همین روزهای گذشته وقتی تهران تصمیم گرفت، دوباره سرعت غنی‌سازی ۶۰ درصدی را افزایش دهد، با واکنش آمریکا و متحدانش روبه‌رو شد که آن را افزایش تنش خواندند. به نظرتان سرنوشت این پرونده چه خواهد شد؟ بسیاری معتقدند، تصور یک راه‌حل دیپلماتیک برای این مسئله در سالی که انتخابات در آمریکا برگزار می‌شود، بسیار سخت است.

این خیلی سؤال خوبی است و به نظرم مهم است که بازگردیم به اینکه دولت بایدن چگونه این موضوع را می‌‌بیند. پرزیدنت و وزیر خارجه بسیار روشن گفته‌اند که ما هیچ‌گاه اجازه نخواهیم داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد. بسیار روشن گفته‌ایم که برای جلوگیری از این موضوع همه گزینه‌ها روی میز است.

ما همچنین بسیار روشن گفته‌ایم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به یک راه‌حل پایدار، مؤثر و بلندمدت برای این مشکل است. در نتیجه از نزدیک با شرکای بین‌المللی خود و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایرین درباره نگرانی‌هایمان صحبت می‌کنیم. و به ایران هم گفته‌ایم که این‌گونه افزایش تنش را نمی‌پذیریم و همانطور که گفتید بیانیه هفته گذشته هم همین را نشان می‌داد.

در عین حال ما به روشنی می‌گوییم که این وضعیت پایدار نیست و ایران باید این وضعیت را جدی بگیرد و به جامعه‌ بین‌المللی نشان دهد که آماده است با دنیا در زمینه نگرانی‌ها درباره برنامه‌ هسته‌ای‌اش کار کند، که تا کنون این کار را نکرده است.

اما اگر موضع ایران این باشد که تا رفع نشدن تحریم‌ها یک سری اقدامات را نخواهد کرد. موضع آمریکا هم چیزی باشد که شما همین چند ثانیه پیش گفتید، چگونه این دو خط در نهایت به هم می‌رسد؟ به هرحال این برنامه‌ای است که همین‌طور گسترده‌تر می‌شود و نگرانی‌های جدی درباره آن وجود دارد.

همانطور که گفتید نگرانی‌های بسیار زیادی وجود دارد. و به نظرم موضوع «ایالات متحده در مقابل ایران» نیست. موضوع ایالات متحده است که در کنار جامعه بین‌المللی و دنیا ایستاده است و می‌گوید نگران این برنامه است. وقتی به گسترش برنامه ایران نگاه می‌کنید واقعاً می‌بینید که چگونه طرد شده است.

فقط ما نیستیم که این را می‌گوییم. آژانس و ده‌ها کشور در جامعه بین‌المللی هم همین را می‌گویند و رفتار ایران را محکوم می‌کنند. پس بار دیگر تأکید می‌کنم که همه گزینه‌ها در این زمینه بر روی میز است اما ایالات متحده همچنان در درازمدت به نوعی از دیپلماسی برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران متعهد است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.