کشته شدن ۲۴ دانش‌آموز در انفجارهای کرمان

شنبه, 16ام دی, 1402
اندازه قلم متن

ایران

در حالی که منابع داخلی و خارجی دست داشتن داعش در انفجارهای کرمان را تایید می کنند، آمار کودکان و نوجوانان کشته شده در مراسم یادبود قاسم سلیمانی هم افزایش یافته است.

رئیس اورژانس کرمان می‌گوید شمار قربانیان حملات کرمان به ۹۱ نفر رسیده است.

محمد صابری در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، از جان باختن یک کودک ۸ ساله و یک فرد مجروح ۶۰ ساله این دو انفجار در کرمان خبر داده است.

بنا به مشخصاتی که پزشکی قانونی کرمان منتشر کرده حدود یک سوم قربانیان این حملات، کودک هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان امروز در مراسم یادبود سه دختر دبیرستانی کشته شده گفت: «تعداد شهدای دانش‌آموز انفجار تروریستی کرمان به ۲۴ نفر رسیده است.»

تعداد کشته شدگان دانش آموز دبستانی و دبیرستانی در حالی اعلام می شود که کاربران شبکه های اجتماعی به این اشاره کرده‌اند که از سال‌های آغاز جمهوری اسلامی بسیاری از دانش آموزان، معلمان، کارمندان مدارس و ادارات به اجبار به مراسمی مانند نماز جمعه، تشییع جنازه ها و یادبودها برده می شوند و از آن انتقاد کرده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز با انتشار متنی در کنال تلگرامی اش نوشته است: «در حالیکه ۲۰ دانش‌آموز در حادثه تروریستی کرمان جان خود را از دست داده اند، رسانه ها قبل از برگزاری مراسم از برگزاری اردوهای دانش آموزی با عنوان زائر بهشت در کرمان خبر داده بودند.»

به نوشته شورای هماهنگی فرهنگیان « دو روز قبل از برگزاری مراسم در کرمان، اداره کل آموزش و پرورش این استان از تعطیلی همه مدارس در همه مقاطع این استان در روز سالگرد خبر داده بود.»

این شورای صنفی می گوید بر اساس مستنداتی که به دست آنها رسیده «حضور اکثر دانش‌آموزان جان‌باخته با برنامه‌ریزی مدارس و اداره آموزش و پرورش، و بدون حضور اولیای آنها انجام شده است.»

به گفته منتقدان، سن بسیاری از این دانش‌آموزان کمتر از آن است که در یک مراسم سیاسی، تبلیغاتی و حکومتی شرکت کنند که عواقب آن می تواند منجر به مرگ یا مجروح شدن آنها شود.

همزمان یک منبع آگاه روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت که رهگیری‌ ارتباطات و مراودات توسط آمریکا تائیدکننده این مساله است که شاخه داعش مستقر در افغانستان دو بمب‌گذاری در ایران را انجام داده است.

این منبع و منبع دوم، که هر دو خواستند نامشان فاش نشود بدون ارائه جزئیات بیشتر، گفتند که اطلاعات شامل رهگیری‌های ارتباطی است و « واضح و غیرقابل انکار هستند.»

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

دو روز بعد از این دو انفجار، گروه داعش با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت آنها برعهده گرفت و آن را «ادامه کارزار» خود «علیه شیعیان» اعلام کرد. این گروه در بیانیه خود به این که این عملیات را داعش افغانستان انجام داده اشاره نکرده بود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از «عاملان» این حمله انتحاری، اهل کشور تاجیکستان است. وزارت اطلاعات ایران می‌گوید هویت مهاجم دوم هنوز روشن نیست.

این وزارتخانه همچنین گفته بود ۹ نفر از «شبکه پشتیبانی» مهاجمان در شش استان ایران شناسایی و بازداشت شده‌اند.

ایران

از: بی بی سی

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.