مازوت‌سوزی در «۷۰ درصد کارخانه‌های سیمان ایران» به دلیل کمبود گاز

جمعه, 22ام دی, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اذعان کرد که هفتاد درصد تولید سیمان در ایران اکنون با سوخت مازوت انجام می‌شود.

علی‌اکبر الوندیان روز جمعه به خبرگزاری ایلنا گفت که کارخانجات سیمان ایران روزانه ۲۷ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند اما مصرف آنها به دلیل محدودیت در گازرسانی، «به روزانه به ۶ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.»

جایگزینی ۲۱ میلیون متر مکعب مصرف روزانه گاز در کارخانه‌های سیمان به معنی مصرف روزانه نزدیک به ۲۰ میلیون لیتر مازوت در این بخش است که با مصرف مازوت در نیروگاه‌های کشور برابری می‌کند.

او افزود: «کارخانه‌های دور از مناطق شهری مازوت را به عنوان سوخت جایگزین مصرف می‌کنند اما در کارخانه‌های مجاور شهرها کوره‌ها از ظرفیت اصلی خارج شده‌اند.»

به گفته الوندیان، هزینه تولید با مازوت از هزینه تولید با گاز بالاتر است و این برای کارخانه‌های شرق کشور که مازوت را جایگزین گاز کرده‌اند، به «یک معضل» تبدیل شده است.

بر اساس یک گزارش شرکت ملی گاز ایران که به دست رادیو فردا رسیده، کارخانه های سیمان کشور در چهار ماه ابتدایی امسال روزانه بطور متوسط روزانه ۲۳ میلیون متر مکعب مصرف گاز داشته اند که ۱۵ درصد بیشتر از سال گذشته است.

نیاز ۲۷ میلیون متر مکعبی صنعت سیمان به گاز و تامین ۲۳ میلیون متر مکعب آن در فصول گرم سال نشان می‌دهد مازوت سوزی حتی در بهار و تابستان نیز در این بخش انجام شده است.

وضعیت در بخش نیروگاه‌های برقی نیز به همین شکل است. ایران در بهار و تابستان امسال روزانه ۱۹ میلیون لیتر مصرف مازوت در بخش نیروگاه‌ها و صنایع داشت.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر اعتراضاتی نسبت به مازوت‌سوزی در برخی شهرهای ایران صورت گرفته است.

گروهی از ساکنان اراک در اعتراض به آلودگی هوای این شهر بر اثر مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند که به شکل رسمی اعلام شده بود، روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه برای بار دوم در محوطه «باغ ملی» این شهر تجمع کردند.

از مازوت به عنوان آلاینده‌ترین سوخت فسیلی یاد می‌شود.

از سال‌ها پیش، ایران در نیمه دوم هر سال به دلیل کمبود گاز اقدام به استفاده از این سوخت در صنایع و نیروگاه‌های برقی می‌کند.

اما مقام‌های جمهوری اسلامی در این باره به صورت شفاف توضیح نمی‌دهند و برخی از آنها حتی مازوت‌سوزی را انکار می‌کنند.

پیشتر مدیر عامل نیروگاه برق رامین اهواز هم، مازوت‌سوزی در این نیروگاه را تأیید کرد و گفت دلیل به‌کارگیری سوخت مازوت در یکی از واحد‌های تولیدی این نیروگاه «مصوبه شورای عالی امنیت ملی» است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.