۱۳ سد کشور با «کاهش شدید حجم آب» مواجه هستند

جمعه, 22ام دی, 1402
اندازه قلم متن

خبرگزاری دولتی ایرنا هفته گذشته اعلام کرد «۶۰ درصد حجم سدهای مهم کشور خالی است»

رادیو فردا

خبرگزاری دولتی ایرنا می‌گوید کاهش بارش‌ از یک طرف و افزایش مصرف از طرف دیگر باعث شده «۱۳ سد کشور با کاهش شدید حجم آب مواجه شوند».

این خبرگزاری روز جمعه، ۲۲ دی‌ماه، با اشاره به تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، نوشت دستکم «۱۳ سد» و منبع تأمین آب مهم در ۹ استان کشور با کمبود آب روبه‌رو هستند.

ایرنا با اشاره به تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نوشت که میزان پرشدگی فعلی سد رودبال داراب در استان فارس تنها «یک درصد» است.

چاه‌های نیمه‌های سیستان و بلوچستان، سد دوستی خراسان، سد شمیل و نیان در استان هرمزگان،‌ سد نسا در استان کرمان، سد ساوه در استان مرکزی و سد آغ‌چای در آذربایجان غربی از جمله این سدها هستند.

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب، روز ۱۸ دی‌ماه اعلام کرد میزان بارش از ابتدای سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهر تا ۱۵ دی‌ماه، «۴۰ درصد» کاهش داشته اما میزان خروجی آب صدها «۲۱ درصد» افزایش داشته است.

در همین زمینه صنعت آب ایران مردادماه امسال اعلام کرد که «۲۶۹ شهر» کشور دچار تنش آبی هستند.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز ۱۴ دی‌ماه نیز از خالی شدن «۶۰ درصد حجم سدهای مهم کشور» خبر داد.

اگرچه خشکسالی در ایران یکی از عوامل تنش آبی به‌شمار می‌رود، اما سهم مدیریت ناکارآمد از این بحران نیز بسیار چشمگیر است.

برای نمونه سال‌هاست که مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی از هدررفت ۲۵ درصد آب شرب در شبکه فرسوده آب خبر می‌دهند ولی اقدامی برای حل این مشکل نمی‌کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.