آمریکا چند شرکت و کشتی باری مرتبط با حوثی‌ها و نیروی قدس سپاه پاسداران را تحریم کرد

شنبه, 23ام دی, 1402
اندازه قلم متن

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه (مرکز عکس) در کنار حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه (سمت راست)

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه (مرکز عکس) در کنار حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه (سمت راست)

اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا یک شرکت ثبت شده در هنگ‌ کنگ و شرکت دیگری در امارات متحده عربی را به دلیل حمل‌و‌نقل کالاهای ایرانی برای یک شبکه تجاری مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران و همچنین فردی به نام سعید الجمال را به عنوان حامی مالی حوثی‌های یمن تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۲۲ دی در بیانیه خود گفت درآمد حاصل از تجارت کالاهای ایرانی توسط این شبکه برای حمایت مالی از حوثی‌های یمن و حملات آنها به مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن هزینه می‌شود.

این وزارتخانه همزمان چهار کشتی باری را نیز تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت یکی از این شناورها به نام «مهله» در مالکیت شرکت هنگ کنگی «سییلو ماریتایم» است که کالاهای محصول ایران را به نیابت از سوی سعید الجمال، حامی مالی حوثی‌ها، از بنادر ایران به چین حمل کرده است.

شناور دوم به نام «سینسر- ۲» نیز که توسط یک شرکت ثبت شده در جزایر مارشال مدیریت می‌شود و در اجاره شرکت اماراتی «گلوبال تک مارین سرویس» بوده است، به دلیل حمل‌و‌نقل کالا برای همین شبکه مورد تحریم قرار گرفته است.

دو شناور تحریم‌شده دیگر نیز به نام های «مولکول» و «فورچون گالاکسی» که هر دو در اجاره شرکت اماراتی هستند، برای این شبکه کالا حمل و نقل کرده‌اند.

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که با توجه به مشارکت آنها در حمل و نقل کالا برای شبکه‌ای که از نیروی قدس و حوثی‌ها حمایت مالی می‌کند، هر دو شرکت در فهرست تحریم های آمریکا قرار می‌گیرند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا و مسئول مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی گفت: «ایالات متحده به اقدامات خود علیه شبکه مالی و تجاری غیرقانونی جمهوری اسلامی که از شورشیان حوثی و حملات آنها حمایت می‌کند، ادامه خواهد داد.»

او افزود: «ما در همکاری با متحدان خود برای جلوگیری از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده حوثی‌ها و خطر آنها برای تجارت بین‌المللی از تمامی ابزارهای موجود استفاده خواهیم کرد.»

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا تصریح می کند که این تصمیم براساس فرمان‌های اجرایی قبلی با هدف تحریم نیروی قدس سپاه پاسداران و مختل کردن شبکه حمایت مالی از فعالیت این نیرو و گروه‌های نیابتی آن اتخاذ شده است.

نیروی قدس در سال ۲۰۰۷ به دلیل حمایت از گروه‌هایی که آمریکا آنها را تروریست می‌داند، مورد تحریم قرار گرفت.

قانون تحریم نیروی قدس در سال ۲۰۲۱ مورد بازبینی قرار گرفت و براساس این تغییر، هر فرد یا مؤسسه دخیل در تأمین حمایت مالی، فنی، ترابری و ارائه هر گونه خدمات و کالای دیگر که در فعالیت این نیرو و گروه‌های مرتبط با آن به کار برده شود مورد تحریم قرار می‌گیرد.

حوثی‌های یمن از دو ماه پیش حملات خود به مسیر بین‌المللی کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن را آغاز کردند. آنها می‌گویند تا زمانی که حملات اسرائیل به نوار غزه ادامه دارد این حملات را ادامه خواهند داد.

حدود ۱۵ درصد از حمل و نقل دریایی جهان از این مسیر مهم بین آسیا و اروپا عبور می کند.

نیروی دریایی آمریکا و بریتانیا پس از چند هشدار در هفته گذشته با هدف وادار کردن حوثی‌های به توقف حملات خود، بامداد جمعه تعدادی از اهداف مرتبط با این گروه را هدف حملات هوایی قرار دادند.

با استفاده از گزارش‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا و رویترز؛ ش.ر/ ع.م

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.