ادامه رفتارهای ضدبشری علیه بهاییان: تخریب قبرستان بهاییان در شیراز به دست سپاه پاسداران

جمعه, 12ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

gurestan bahaian

جامعه‌ی جهانی بهائی می‌گوید نیروهای سپاه پاسداران به سرعت در حال تخریب و خاک‌برداری گورستان تاریخی بهائی‌ها در شیرازند. دست‌کم ۹۵۰ بهائی در این گورستان مدفون‌اند. تعرض به گورستان‌های بهائیان از سال‌ها پیش ادامه دارد.

جامعه‌ی جهانی بهائی از اقدام به تخریب گورستان تاریخی بهائیان ایران در شیراز به دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد و خواهان توقف این کار شد.

این مرکز در گزارشی که روز پنج‌شنبه(۱۱ اردیبهشت) در وب‌سایت خبری خود منتشر کرد، می‌گوید که تخریب قبور و خاک‌برداری از این گورستان آغاز شده و کامیون‌ها به سرعت در حال انتقال خاک‌ها هستند.

این گزارش می‌گوید اخبار دریافتی حاکی از آن است که مامورین سپاه پاسداران در مساحتی حدود دویست متر مربع و عمق یک متر و نیم خاک‌برداری کرده‌اند.

بانی دوگال، نماینده‌ی ارشاد جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل متحد با تایید این خبر گفت که سپاه پاسداران قصد ساختمان‌سازی در این محل را دارد.

دوگال تاکید کرد که بهائیان مقیم شیراز به شکل مستقیم از سپاه پاسداران خواستند که ساختمان موردنظر خود را در بخشی از گورستان که قبری وجود ندارد، احداث کند. اما سپاه پاسداران به این خواسته توجهی نکرده است.

جامعه‌ی جهانی بهائی از حسن روحانی خواسته تا تخریب این فضای تاریخی را که بیش از ۹۵۰ بهائی در آن به خاک سپرده شده‌اند، متوقف کند. این گورستان از سال ۱۲۹۸ میلادی به بهائیان تعلق داشته و یک‌بار نیز در سال ۱۳۶۳ از طرف دولت مصادره و سنگ‌قبرها در آن زمان تخریب شد.

قبر ۱۰ زن بهائی نیز که در خرداد ماه ۱۳۶۲ و در روزهای اوج اعدام بهائیان به دار آویخته شدند، در این گورستان است. مونا محمود‌نژاد، دختر نوجوان ۱۷ ساله‌ی بهائی یکی از این زنان بود که اعدام او واکنش‌ها و خشم بسیاری را در جهان به دنبال داشت.

گزارش جامعه‌ی جهانی بهائی می‌گوید در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ دست‌کم ۴۲ گورستان متعلق به بهائی‌ها در شهرهای مختلف ایران مورد حمله قرار گرفته است.

قبرستان بهائیان تهران در اوایل دهه‌ی هشتاد به شکل کامل تخریب و در زمین آن یک فرهنگ‌سرا ساخته شد.

از: دویچه وله

*****

بهائیان از روحانی خواستند تخریب گورستان شان را متوقف کند

ناصر اعتمادی

جامعۀ بهائیان ایران با انتشار بیانیه ای از حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، خواست که تخریب گورستان بهائیان در شهر شیراز را سریعاً متوقف کند.

در این بیانیه که در خارج از ایران منتشر شده آمده است که تخریب این گورستان که در آن طی دههای گذشته صدها تن از اعضای جامعۀ بهایی به خاک سپرده شده اند با سرعت در جریان است و حدود چهل تا پنجاه کامیون روزانه خاک این گورستان و اجساد دفن شده در آن را به مناطقی دیگر منتقل می کنند.

جامعۀ بهائیان ایران در بیانیه اش تصریح کرده است که گورستان آنان در شیراز در سال ۱۹۸۳ توسط حکومت تهران ضبط شد و مقامات محلی می گویند قصد دارند در این گورستان ساختمانی فرهنگی و ورزشی بسازند.

جامعۀ بهاییان ایران در بیانیه اش از رییس جمهوری اسلامی، حسن روحانی، خواسته است که این اقدام ننگین را هر چه سریعتر متوقف کند.

جامعۀ بهائیان ایران در بیانیه افزوده است که در ده سال گذشته دست کم ۴۰ گورستان بهائیان ایران به سرنوشتی مشابه دچار شده و همانند گورستان شیراز مقامات پس از نبش قبور باقی ماندۀ اجساد گورها را از خاک خارج و به محل ها نامعلوم منتقل کرده اند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.