«۲۸۵ مدرسه» در اصفهان تحت تأثیر فرونشست زمین هستند

یکشنبه, 24ام دی, 1402
اندازه قلم متن

روزنامه «هم‌میهن» خرداد امسال نوشت «تمام مناطق» اصفهان درگیر فرونشست شده و این پدیده حتی به نزدیکی آثار تاریخی این شهر نیز رسیده است

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور می‌گوید «۲۸۵ مدرسه در اصفهان تحت تأثیر پدیده فرونشست قرار گرفته‌اند».

مجید عبداللهی روز یکشنبه، ۲۴ دی‌ماه، به خبرگزاری ایلنا گفت که از میان این مدارس «۴۴ مورد» آسیب دیده‌ و «۱۴ مدرسه» نیز تخلیه شده‌اند.

آقای عبداللهی در ادامه گفت اکنون در شش استان شامل «تهران، اصفهان، خراسان رضوی، یزد، فارس و قزوین، مدارس ما بیشترین آسیب‌پذیری را به دلیل فرونشست زمین دارند».

او همچنین اعلام کرد که «۲۰۰ میلیارد تومان منبع مالی برای نوسازی مدارس و مواجهه با پدیده فرونشست پیش‌بینی شده است».

در سال‌های گذشته کارشناسان بارها دربارهٔ بحرانی‌شدن فرونشست زمین در مناطق مختلف ایران و آسیب جدی به آثار تاریخی و باستانی هشدار داده‌اند.

روزنامه «هم‌میهن» ۱۷ خردادماه امسال به نقل از یک کارشناس باستان‌شناسی که نخواسته بود نامش فاش شود، از بناهایی مانند «مسجد حکیم و عتیق، بقعه شهشهان، درب امام، حمام وزیر، مسجد و حمام علی قلی‌آقا و مسجد سید» در اصفهان نام برده بود که درگیر فرونشست شده‌اند.

پدیده فرونشست زمین که بسیاری از دشت‌های ایران را فراگرفته است، علاوه بر آسیب‌رسانی و تخریب بناهای تاریخی بر زندگی میلیون‌ها نفر تأثیر گذاشته است و به گفته کارشناسان در آینده‌ای نه‌ چندان دور منجر به خسارت‌های مالی و حتی تلفات جانی خواهد شد.

در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی از فرونشست ناگهانی زمین در خیابان‌ها و مناطق مسکونی در شهرهای مختلف منتشر شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.