عرضه «گوشت ۷۰۰ هزار تومانی» در تهران؛ وزارت جهاد کشاورزی: مربوط به «بالای‌شهر» است

سه شنبه, 26ام دی, 1402
اندازه قلم متن

آرشیو.

آرشیو.

وزارت جهاد کشاورزی دولت ابراهیم رئیسی تایید کرده است که گزارش‌ها در ارتباط با عرضه گوشت قرمز «کیلویی ۷۰۰ هزار تومان» در برخی نقاط تهران صحت دارد.

روزنامه «دنیای‌اقتصاد» چاپ تهران، امروز سه‌شنبه ۲۶ دی ماه در گزارشی به نقل از علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار، وعده «کاهش قیمت گوشت قرمز» را به شهروندان داد.

با این حال، او در پاسخ به اینکه قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی تا «۷۰۰ هزار تومان» پیش‌رفته، گفته است: «گوشت ۷۰۰ هزار تومانی برای فروشگاه‌های بالای‌شهر است و قیمت گوشت قرمز، بین ۶۰۰ هزار تا ۶۲۰ هزار تومان است.»

علی‌اصغر ملکی، رئیس «اتحادیه گوشت گوسفندی» هفتم آذر ماه عامل افزایش دوباره قیمت گوشت را «کمبود گوشت» در بازار دانسته و گفته بود که تنها با «افزایش واردات» این کالا، این روند متوقف خواهد شد.

او اظهار داشته بود که ««دام در ایران به تعداد کافی وجود ندارد» و این امر امکان ورود دامداریها به «نرخ‌گذاری» را فراهم کرده؛ موضوعی که مجموعه دولتی مرکز آمار نیز به آن اشاره کرده و از کاهش «۲۹ درصدی» تولید گوشت در کشور خبر داده بود.

وب‌سایت «اکو ایران» پیش‌تر گزارش داده بود که طبق بررسی داده‌های سال ۲۰۲۲ سازمان فائو، میزان مصرف گوشت قرمز ایران «۶ کیلوگرم» بوده است. آماری که برای سال جاری «کمتر از ۳ کیلوگرم» هم اعلام شده و این کاهش، یکی از دلایل رسیدن قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز تا ۷۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

دولت فعلی جمهوری اسلامی از ابتدای روی کار آمدن در تابستان ۱۴۰۰ مدعی تلاش برای همسان‌سازی قدرت خرید دهک‌های پایینی جامعه با طرحی موسوم به «جراحی اقتصادی» از طریق آزاد سازی یارانه کمکی برخی اقلام و برداشتن ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بود.

با وجود وعده‌های ابراهیم رئیسی و اعضای ارشد دولت او مبنی بر «کنترل تورم»، رسانه‌ها در ایران از «افزایش سهم خوراکی‌ها» در حقوق ماهانه کارگران گزارش دادند و نوشتند که یک کارگر سرپرست خانوار ۴ نفره برای تهیه یک سبد از «حداقل اقلام خوراکی» باید حدود «۶۵ درصد» از درآمد خود را هزینه کند. این میزان در سال در سال ۱۴۰۰، حدود ۴۹ درصد بوده است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.