مسکو: روسای‌جمهور روسیه و ایران به زودی سند همکاری جدیدی امضا می‌کنند

چهارشنبه, 27ام دی, 1402
اندازه قلم متن

روسای جمهور ایران و روسیه در جریان سفر ماه گذشته ابراهیم رئیسی به مسکو، پنج ساعت گفت‌وگو کردند

روسای جمهور ایران و روسیه در جریان سفر ماه گذشته ابراهیم رئیسی به مسکو، پنج ساعت گفت‌وگو کردند

وزارت خارجه روسیه می‌گوید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور و ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی‌اش، به زودی سند همکاری جدیدی را که توافق بر سر آن در مراحل نهایی است امضا خواهند کرد.

روسای جمهور دو کشور در جریان سفر ماه گذشته ابراهیم رئیسی به مسکو، در مورد گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی بین تهران و مسکو پنج ساعت گفت‌وگو کردند. گسترش همکاری‌های روسیه و ایران مایه نگرانی آمریکا و متحدان غربی این کشور و همچنین اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در نشست خبری روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه گفت این سند همکاری جدید، مناسبات استراتژیک ایران و روسیه را تحکیم خواهد کرد و دربرگیرنده تمامی عرصه‌های همکاری بین دو کشور است.

او افزود: «این سند همکاری البته به موقع نیست چون به اعتقاد ما حتی با تاخیر امضا می‌شود. از زمان امضای سند همکاری قبلی وضعیت بین‌المللی تغییر کرده و مناسبات بین دو کشور رو به گسترش بوده است.»

خانم زاخارووا خاطرنشان کرد که سند همکاری جدید بین روسیه و ایران در یکی از دیدارهای بعدی روسای جمهور دو کشور امضا خواهد شد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، به خبرگزاری روسی تاس گفت تاریخ دقیق ملاقات روسای جمهور دو کشور هنوز تعیین نشده است.

کاخ کرملین در ماه نوامبر گفت مناسبات ایران و روسیه «از جمله در عرصه نظامی و فنی» در حال گسترش است ولی حاضر نشد در مورد ادعای واشینگتن که می‌گوید ایران احتمالا به روسیه موشک بالستیک می‌دهد اظهار نظر کند.

در تهران نیز مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند مناسبات با روسیه هر روز در حال گسترش است.

مقامات ایرانی در ماه نوامبر گفتند توافق با روسیه برای خرید جنگنده‌های «سوخو-۳۵»، بالگردهای تهاجمی «میل- ۲۸» و هواپیماهای آموزشی «یاکوولف یاک -۱۳۰» نهایی شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.