راه‌اندازی گروه «یاوران معروف» برای اعمال فشار امنیتی بر دانشجویان

جمعه, 29ام دی, 1402
اندازه قلم متن

در ادامه تلاش حکومت برای سرکوب دانشگاه‌ها، دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد گروهی به نام «یاوران معروف» راه‌اندازی کرده است. در بیانیه این گروه آمده است که آن‌ها می‌توانند جلوی ورود دانشجویان و استادان را به دانشگاه بگیرند یا آنان را از محوطه دانشگاه بیرون کنند.

این گروه برای اعمال فشار بیشتر بر دانشجویان و استادان راه‌اندازی شده است و گفته شده که تحت نظارت اداره انتظامات دانشگاه فعالیت می‌کند.

فعالان دانشجویی با اشاره به ادامه فشارهای امنیتی بر دانشگاه‌ها برای تحمیل حجاب اجباری به دانشجویان و استادان، بر این باورند که این رویه هم‌اکنون دست‌کم در بیش از ۱۰ دانشگاه کشور، بدون تشکیل گروهی خاص از سوی حراست و نیروهای بسیج در حال اجرا است.

دانشگاه‌های تهران، شریف،‌ علم و صنعت، آزاد،‌ دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه چابهار از جمله این دانشگاه‌ها هستند.

در یک سال گذشته بسیاری از دانشجویان و استادان دانشگاه به دلیل نوع پوشش تذکر گرفته‌اند یا از تحصیل و کار تعلیق شده‌اند. در مواردی نیز حق مسکن آنان سلب شده است. 

برخوردهای امنیتی و خشن از سوی نیروهای حراست و روسای دانشگاه‌ها پس از خیزش انقلابی ایرانیان در سال گذشته و گسترده شدن دامنه اعتراضات دانشجویی تشدید شد و به دنبال آن هزاران دانشجو در سراسر ایران بازداشت و احضار شدند یا از سوی کمیته‌های انضباطی احکام تعلیق یا ‌ممنوعیت از تحصیل گرفتند و تهدید شدند.

از مهر امسال تا کنون گزارش‌های بسیاری درباره برخوردهای قهری با دانشجویان، اخراج و تعلیق‌ها و برگزاری جلسات کمیته انضباطی منتشر شده است و برای برخی از دختران دانشجوی مخالف حجاب اجباری، حکم لغو اسکان در خوابگاه‌ها صادر کرده‌اند.

ایران‌اینترنشنال روز نهم آذر در گزارشی نوشت با ادامه فشارهای امنیتی، کادرهای آموزشی شماری از دانشگاه‌ها که در خیزش ۱۴۰۱ نقشی پررنگ داشتند، پاک‌سازی شده‌اند.

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور در جریان خیزش انقلابی سال گذشته حضور پر‌رنگی داشتند و فضای دانشگاه‌ها شاهد اعتراض، تحصن و تجمع‌های دانشجویی گسترده بود.

این اعتراضات دانشجویی در شرایطی برای ماه‌های متوالی ادامه یافت که صدها نفر از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف به شکلی خشونت‌بار بازداشت یا ممنوع‌الورود شدند و نیروهای سرکوب‌گر چندین بار به خوابگاه‌های دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف حمله کردند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.