ادامه معطلی کامیون‌های ایرانی پشت مرز به دلیل عدم صدور ویزا توسط روسیه

شنبه, 30ام دی, 1402
اندازه قلم متن

عکس آرشیوی است

عکس آرشیوی است

با ادامه معطلی کامیون‌های ایرانی پشت مرز بلاروس در دمای زیر صفر درجه به دلیل عدم صدور ویزا، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت که زمان دقیق حل این مشکل مشخص نیست.

مهدی ضیغمی روز شنبه، ۳۰ دی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا دلیل معطلی کامیون‌های ایرانی پشت مرز بلاروس را «عدم صدور ویزا برای رانندگان» توسط روسیه عنوان کرد و گفت: «روسیه اخیرا… تغییر رفتار تجاری در بحث صدور ویزا داشته، اما این تغییر رفتار تجاری تنها مشمول رانندگان ایرانی و تجار ایرانی نمی‌شود و این تغییرات را برای تمام کشورها اعمال کرده‌ است.»

خبرگزاری ایسنا ۲۵ دی گزارش داده بود که به دلیل تصمیم جدید بلاروس، کامیون‌های ایرانی و کشورهای دیگر پشت مرز روسیه با این کشور در دمای منفی ۲۷ درجه متوقف شده‌اند.

بر اساس این گزارش، روسیه برای سه کشور «مرز جایگزین» معرفی کرده، اما تکلیف کامیون‌داران ایرانی را مشخص نکرده بود.

فاطمه قنبرپور، نایب رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل اتاق بازرگانی، درباره دلیل مسدود شدن مسیر رانندگان ایرانی گفته بود: «تفاهم‌نامه‌ای بین روسیه و بلاروس مربوط به سال ۱۹۹۶ وجود دارد که مرزهای مشترک بین دو کشور برداشته می‌شود. اما بلاروس از اول ژانویه بدون اعلام قبلی به شرکت‌ها، مرز خود را به روی راننده‌های ایرانی و سایر کشورها بسته است.»

به گفته خانم قنبرپور، وقتی کامیون‌ها به آذربایجان و روسیه وارد شدند و «کارنه تیر (سند گمرکی برای ترانزیت بین‌المللی کالا)» آن‌ها جدا شد، یعنی تا بلاروس به آن‌ها اجازه حرکت داده شده است. اگر مشکلی وجود داشت نباید این اتفاق می‌افتاد و به آن‌ها اجازه ورود به روسیه داده می‌شد. اما اجازه عبور از روسیه داده شده و حالا کامیون‌ها در مرز بلاروس متوقف شدند و به کامیون‌داران گفته شده اجازه عبور از مرز روسیه و بلاروس را ندارند و باید بروند از سایر مرزها برای ورود به بلاروس استفاده کنند. سایر مرزها هم لتونی و لیتوانی است که هر دو شِنگن هستند و راننده‌های ایرانی هم نمی‌توانند شنگن بگیرند.

پس از گذشت حدود یک هفته از معطلی رانندگان ایرانی در سرمای سخت رئیس سازمان توسعه تجارت امروز اعلام کرد که این موضوع از طریق سفیر و رایزن ایران در روسیه در حال پیگیری است.

مهدی ضیغمی درباره زمان حل این مشکل هم گفت که الان نمی‌تواند به صورت دقیق در این باره اظهار نظر کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.