تجمع فعالان افغانستان در ده‌ها شهر جهان در اعتراض به بازداشت زنان به خاطر حجاب و «نسل‌کشی هزاره‌ها»

یکشنبه, 1ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

تجمع در آتن یونان

بی بی سی فارسی

فعالان افغانستان می‌گویند امروز تظاهرات هماهنگی در ده‌ها شهر جهان در اعتراض به روند نقض حقوق زنان، بازداشت‌ها و همچنین «سرکوب بی‌سابقه زنان و دختران» که طالبان به خاطر حجاب به راه‌ انداخته‌اند، برگزار شد که در آن شرکت‌کنندگان خواستار رهایی «فوری و بدون قید و شرط» زنان بازداشتی شده‌اند.

آنها در بیانیه‌ مشترک تظاهرات‌ها از سازمان ملل و کشورها خواسته‌اند که به «تعامل مثبت» خود با طالبان پایان دهند و «نسل‌کشی هزاره‌ها» و «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان را به رسمیت بشناسند.

حملات در غرب کابل که ساکنان آن عمدتا هزاره‌های شیعه هستند، چندین بار رخ داده است که مسئولیت بیشتر آن‌ها را شاخه خراسان گروه داعش برعهده گرفته است.

سیما نوری، از مسئولان برگزاری این تظاهرات‌ها، به بی‌بی‌سی گفت که آنها جمعی «خودجوش» از مهاجران و فعالان هزاره در کشورهای مختلف هستند و تعلق به هیچ حزب و گروهی ندارند.

سال گذشته، پس از حمله مرگبار داعش به یک آموزشگاه دخترانه در غرب کابل نیز در ۸ اکتبر ۲۰۲۲ در «بیش از ۱۰۰ شهر» جهان تظاهرات‌ با هشتگ «نسل‌کشی هزاره‌ را متوقف کنید» برگزار شد.

تظاهرات امروز مشخصا به سیاست‌های جاری حکومت طالبان در برخورد با قوم هزاره افغانستان و حملات هدفمند علیه هزاره‌های شیعه در کابل پرداخته است.

تجمع در اسلام آباد
توضیح تصویر،

اسلام‌آباد

در بیانیه‌ این فعالان که به رسانه‌ها ارسال شده، با اشاره به بیش از ۵۰ دستورالعمل محدودیت زنان و دختران آمده است که روند اخیر بازداشت‌‌های زنان به خاطر حجاب «به دلیل تعلق به گروه قومی و مذهب خاص» صورت می‌گیرد.

در بیانیه آمده است: «طالبان اکنون با بازداشت خودسرانه و اختطاف (ربودن) گسترده زنان و دختران هزاره به بهانه نوع پوشش آنان، اقدامات غیرانسانی را روی دست گرفته است.»

همچنین تاکید شده است که «پس از تسلط طالبان، هزاره‌ها دوباره از ارگان‌های دولتی و نظامی به‌ صورت کامل حذف شدند.»

برگزار کنندگان می‌گویند امروز در چند شهر آمریکا از جمله واشنگتن، چند شهر آلمان از جمله برلین، چند شهر اسپانیا، فرانسه، سوئد، اسلام آباد و شهرهای دیگر جهان تظاهرات می‌کنند.

تصاویر و ویدیوهایی از تجمع‌های امروز در اسلام‌آباد، آتن، تورین ، پونه هند، مونیخ، دوسلدورف، هامبورگ و برلین رسیده است.

«جبهه آزادی افغانستان» در بیانیه‌ای با حمایت از این تجمات گفته است: «حملات هدفمند بالای جامعۀ هزاره و شیعۀ افغانستان به هدف سرکوب مردم و ترویج اختلافات فرقه‌ای و مذهبی» صورت می‌گیرد.

پیشتر محمد محقق، از چهره‌های سیاسی قوم هزاره افغانستان، نیز گفته بود «ربودن دختران در کابل و طرح مسأله بی‌حجابی گزینشی بوده و بهانه‌ایست برای تحقیر قومی و مذهبی یک ملیت خاص».

دوسلدورف
توضیح تصویر،

دوسلدورف، آلمان

رم پایتخت ایتالیا
توضیح تصویر،

رم پایتخت ایتالیا

هامبورگ
توضیح تصویر،

هامبورگ آلمان

تجمع فعالان داخل خانه در تهران
توضیح تصویر،

تجمع فعالان داخل خانه در تهران

تجمع در تورین
توضیح تصویر،

تورین ایتالیا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.