اعدام دست‌کم پنج زندانی دیگر، ازجمله یک افغان، با اتهام «قاچاق مواد مخدر»

یکشنبه, 1ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

در ادامه اجرای گسترده حکم اعدام در ایران، دست‌کم پنج زندانی از جمله یک تبعه افغانستان در ارتباط با «مواد مخدر» در روزهای گذشته اعدام شدند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، حکم سه زندانی به‌نام‌های نوری زمانی، حسینعلی کوتاهی و فتح‌الله جورکش که در پرونده‌های جداگانه با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، روز شنبه ۳۰ دی در زندان دستگرد اصفهان اجرا شد.

این سازمان هم‌چنین گزارش داده است که دست‌کم یک زندانی دیگر به نام حمید عبادی‌نژاد و همچنین یک تبعه افغانستان به اصلاح الله‌بخش با اتهامات مربوط به «مواد مخدر»، روز پنج‌شنبه ۲۸ دی در زندان مرکزی رشت اعدام شدند.

اعدام زندانیان در ایران به‌ویژه در ارتباط با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.

اواخر آذر امسال ویدئویی از یحیی ابراهیمی، نماینده شهرستان دلفان در استان لرستان، منتشر شد که در آن گفته بود که بین «هزار تا دو هزار نفر» در این شهرستان در این رابطه به اعدام محکوم شده‌اند.

آمار بالای اعدام در ایران با واکنش‌های گسترده‌ فعالان و نهادهای حقوق بشری همراه است. محمود امیری‌ مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، اواخر شهریور امسال از مجازات اعدام با عنوان «قتل‌های گسترده فراقضایی» نام برده و هدف از آن را «جلوگیری از موج جدید اعتراضات» عنوان کرد.

 

در اعتراض به آمار گسترده اعدام در ایران در روزهای گذشته کارزار جهانی «نه به اعدام» شکل گرفته است. در همین رابطه فعالان ایرانی و غیر ایرانی حقوق بشر ایران در روزهای گذشته در بیش از ۴۰ شهر جهان با برگزاری تجمع‌ها و برنامه‌هایی، مجازات اعدام را محکوم و خواهان توقف اجرای این حکم در ایران شدند.


با استفاده از گزارش‌های سازمان حقوق بشر ایران و رادیوفردا؛ ف.ع/ پ.پ

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.