لقاح مصنوعی موفقیت‌آمیز برای حفظ گونه‌های در حال انقراض کرگدن

جمعه, 6ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

یک کرگدن سفید شمالی که در سال ۲۰۱۵ در پارک «سافاری» باغ وحش سن دیگو در کالیفرنیا درگذشت (عکس از آرشیو)

رادیو فردا

گروهی از دانشمندان زیست شناسی روز چهارشنبه چهارم بهمن اعلام کردند که اولین عمل لقاح مصنوعی روی یک کرگدن سفید جنوبی با موفقیت انجام شده است.

این موفقیت علمی امیدواری به نجات گونه در حال انقراض کرگدن‌های سفید شمالی را افزایش داده که فقط دو راس از آنها باقی مانده و هر دو ماده هستند.

پژوهشگران یک کنسرسیوم علمی به نام «بیورسکیو» که مرکز آن در آلمان است خبر دادند که برای اولین بار یک کرگدن سفید با کمک عمل لقاح مصنوعی باردار شده است.

توماس هیلدبرانت، مسئول این پژوه علمی، در یک نشست خبری در برلین گفت:«ما به دستاوردی رسیده‌ایم که غیرممکن تصور می‌شد.»

او افزود که باردار شدن یک کرگدن سفید جنوبی با جنین یک جانور دیگر از همین گونه گامی بزرگ در مسیر حفظ گونه در حال انقراض کرگدن‌های سفید شمالی است.

در گام بعدی این طرح بلندپروازانه دانشمندان قرار است یکی از کرگدن‌های ماده از گونه سفید شمالی را با جنین کرگدن سفید جنوبی که گونه‌های جانوری بسیار مشابهی هستند باردار کنند.

این طرح باروری با استفاده از لقاح مصنوعی آخرین امکان برای بقای گونه منحصر به فرد کرگدن سفید شمالی است.

هیچیک از دو کرگدن ماده از گونه سفید شمالی که مادری به نام «ناجین» و دختری به نام «فاتو» هستند نمی‌توانند به طور طبیعی جفت‌گیری کرده و باردار شوند.

آخرین کرگدن نر از گونه سفید شمالی به نام «سودان» سال ۲۰۱۸ در یکی از حفاظت‌گاه‌های جانوران در حال انقراض در کشور کنیا درگذشت.

در سال‌های اخیر دو کرگدن ماده این گونه برای مقبله با خطر شکارچیان غیرقانونی۲۴ ساعته تحت حفاظت هستند.

توماس هیلدبرانت، مسئول این پژوه علمی در «بیورسکیو» گفت که هدف آنها این است که ظرف دو تا دو سال‌و‌نیم آینده اولین گوساله کرگدن سفید شمالی را تولید کنند ولی این روند ممکن است بیشتر طول بکشد.

آقای هیلدبرانت افزود این روش به طور بالقوه می‌تواند برای حفاظت از نسل سایر گونه‌های کرگدن در حال انقراض از جمله کرگدن سوماترایی در آسیای جنوب شرقی نیز به کار گرفته شود.

گونه‌های کرگدن در طبیعت شکارچیان اندکی دارند ولی شکار بی رویه و غیرقانونی از دهه هفتاد میلادی تاکنون تعداد آنها را به شدت کاهش داده و بسیاری از انواع آن در حال انقراض هستند.

دانشمندان تخمین می زنند که گونه‌های مدرن کرگدن از حدود ۲۶ میلیون سال پیش در نقاط مختلف کره زمین زندگی می‌کردند و شمار آنها در اواسط قرن نوزدهم بالغ بر یک میلیون راس بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.