کوثری در همایش «دلواپسیم» با حضور دانشجویان بسیجی و شماری از نمایندگان اصولگرا: هنوز نتوانسته‌ایم حتی یک دلار از پول‌های بلوکه شده نفتی برداشت کنیم

شنبه, 13ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

اسماعیل کوثری، نماینده اصولگرای مجلس در همایش «دلواپسیم» با حضور دانشجویان بسیجی با انتقاد از «توافق ژنو» بین ایران و گروه ۱+۵ گفته است، مسئولان بانک مرکزی در نشستی با نمایندگان در پانزده روز پیش اعلام کردند که ایران هنوز نتوانسته است از پول‌های بلوکه‌شده نفتی برداشت کند.

به گزارش «تسنیم»،‌اسماعیل کوثری در این تجمع که روز شنبه در محل سفارت سابق آمریکا در تهران برگزارشد ، گفته است: « در جلسه‌ای که ۱۵ روز پیش در مجلس با مسئولین بانک مرکزی داشتیم متوجه شدیم که تا ۱۵ روز پیش یک دلار هم نتوانسته‌ایم از پول‌های بلوکه‌شده نفتی را برداشت کنیم.»

این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرده است:«ما معتقدیم با توافقی که انجام شده به منافع ملی ما خدشه وارد شده است و تیم مذاکره کننده باید در توافق نهایی هوشیار باشد.»

به گزارش «تسنیم» همایش دانشجویان بسیجی با عنوان «دلواپسیم» در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان در محل سفارت سابق آمریکا در تهران برگزار شده است. طبق این گزارش از این همایش به عنوان « گردهمایی بزرگ منتقدان توافق ضعیف» یاد شده است.

گزارش ها حاکی است که در این مراسم علیرضا پناهیان، اسماعیل کوثری، ناصر نوبری، دیپلمات سابق، جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس،‌ و فریدون عباسی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، در جمع دانشجویان بسیجی سخنرانی کردند.

«تیم مذاکره کننده خیلی کوتاه آمده»

فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، نیز در سخنرانی خود در این مراسم گفته است:« تیم مذاکره‌کننده ما نباید از راکتور اراک و تکمیل آن به شکلی که تاکنون ادامه داشته، کوتاه بیاید اما به نظر می‌آید آن‌ها دارند خیلی کوتاه می‌آیند. »

فریدون عباسی اضافه کرده است:«وقتی یک عده‌ای یک طرفه پیش می‌روند و فکر می‌کنند عقل کل و صاحب خرد جمعی هستند، و برخی را گروهبان خطاب می‌کنند، حاصلش همین چیزها می‌شود. آن‌هایی که برخی را گروهبان خطاب کردند، باید می‌دانستند که حرف‌شان چه عواقبی دارد و این هم از عواقبش است. »

به گزارش تسنیم، این مراسم قرار بود در سالنی در یکی از شاختمان های وابسته به بنیاد شهید برگزار شود که مسئولان این سالن زمان اختصاص داده به این برنامه را لغو کردند.

درحالی اسماعیل کوثری از این که ایران هنوز نتوانسته از پول های بلوکه شده برداشته کند، خبر داده که پیشتر عباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفته بود که قسط چهارم دارایی‌های بلوکه شده ایران به حساب بانک مرکزی واریز شده است.

عباس عراقچی٬ معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امورخارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای اضافه کرده بود: «تا کنون همه اقساط طبق توافق ژنو پرداخت شده و در حساب بانک مرکزی قرار دارد.»

بر پایه توافق موقت هسته‌ای سوم آذرماه در ژنو٬ قدرت‌های جهانی موافقت کردند تا در صورت پایبندی ایران به مفاد این توافقنامه٬ مبلغ ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به تدریج و در هشت نوبت در اختیار تهران قرار دهند.

در همین زمینه، احمد توکلی،‌نماینده اصولگرای مجلس نیز پیشتر در نامه ای به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، از نحوه اجرای توافق «ژنو» و آنچه که « تحمیل چهار شرکت آمریکایی» برای خرید خارجی با دارایی‌های آزاد شده ایران از سوی ۱+۵ خوانده، انتقاد کرده بود.

ایران و کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین ، روسیه و آلمان، گروه ۱+۵ پس از سال ها مذاکره در نوامبر سال گذاشته به توافقی موقت برای حل مناقشه هسته ای ایران دست یافتند.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال گذشته رویکرد ایران در قبال مساله هسته ای تغییر کرد و ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ به توافق شش ماهه برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دست یافتند.

توافق ژنو تا ماه ژوئیه اعتبار دارد و ایران و گروه ۱+۵ قرار است تا آن زمان بر سر یک موافقتنامه جامع به منظور حل و فصل نهایی ابهامات برنامه هسته‌ای تهران به توافق برسند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.