تجمع خانواده‌های زندانیان سیاسی کرد مقابل اوین: «عزیزان ما را اعدام نکنید»

یکشنبه, 8ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

همسران این چهار زندانی محکوم به اعدام می‌گویند آن‌ها زیر شکنجه به اعتراف اجباری در تلویزیون مجبور شده‌اند

اعضای خانواده و دوستان چهار زندانی سیاسی کرد به نام‌های محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و هژیر فرامرزی روز یکشنبه ۸ بهمن با تجمع مقابل زندان اوین در تهران به اعدام قریب‌الوقوع این متهمان زندانی اعتراض کردند و خواستار لغو مجازات اعدام شدند.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، اعضای خانواده این چهار زندانی که عضو سیاسی کومله کردستان ایران‌اند، روز شنبه برای آخرین ملاقات با این متهمان به زندان اوین فرا خوانده شدند و اینک هر لحظه امکان دارد که حکم اعدام آن‌ها اجرا شود.

۱۶ دی‌ماه بود که مسعود شمس‌نژاد، وکیل خانواده‌های محمد فرامرزی، ۲۸ ساله اهل دهگلان، محسن مظلوم، ۲۷ ساله اهل مهاباد، وفا آذربار، ۲۶ ساله اهل بوکان و پژمان فاتحی، ۲۸ ساله اهل کامیاران، خبر داد که حکم اعدام آن‌ها به اتهام «همکاری با اسرائیل» در دیوان عالی کشور تایید شده است.

رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران این افراد را به «تلاش برای انفجار در تاسیسات صنعتی اصفهان» متهم کرده بودند، اما شمس‌نژاد، وکیل تعیینی این متهمان، می‌گوید احکام اعدام موکلان او «بدون دادرسی عادلانه و منصفانه» صادر و تایید شده است.

اکنون سازمان حقوق بشر ایران خواستار اقدام سریع جامعه جهانی برای نجات جان این چهار نفر و پاسخ مناسب به اعدام‌های بی‌رویه در ایران شده است. محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، می‌گوید: «علاوه بر غیرانسانی بودن مجازات مرگ، این چهار زندانی همچون بسیاری دیگر از زندانیان محکوم به اعدام از کوچک‌ترین استانداردهای دادرسی عادلانه برخوردار نبوده‌اند و احکام آن‌ها حتی بر اساس قوانین جمهوری اسلامی هم غیرقانونی‌ است.»

به گفته او، «کارزار‌های مردمی علیه مجازات مرگ و فشار جامعه‌ جهانی» تنها راه متوقف کردن ماشین اعدام حکومت جمهوری اسلامی است.

شبکه حقوق بشر کردستان نوشت این چهار عضو سازمان کومله کردستان ایران که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی آن‌ها را اول مرداد ۱۴۰۱ در یکی از روستاهای اطراف ارومیه بازداشت کردند، حدود سه ماه پیش «در یک روند دادرسی ناعادلانه» شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهام‌های سنگین محاربه و جاسوسی برای اسرائیل به اعدام محکوم شدند.

بعد از اعتراض وکیل تسخیری پرونده به حکم صادرشده، پرونده به شعبه ۹ دیوان‌عالی کشور ارجاع شد. حکم اولیه در دی‌ماه تایید و سپس به بخش اجرای احکام دادگاه تهران ارسال شد.

محمد فرامرزی، محسن مظلوم، وفا آذربار و پژمان فاتحی از زمان بازداشت تا روز شنبه، از حق ملاقات با خانواده و داشتن وکیل تعیینی محروم بوده‌اند و حتی زندان محل نگهداری آن‌ها نیز مشخص نبود.

پس از حمله روز ۷ اکتبر حماس به خاک اسرائیل و سپس تشدید تنش‌های نظامی میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل، دستگاه‌های قضایی و امنیتی نظام ایران چندین نفر از ایرانی‌هایی را که به اتهام همکاری با اسرائیل زندانی بودند، اعدام کردند. پس از کشته‌ شدن رضی موسوی، فرمانده ارشد سپاه قدس در سوریه، با موشک اسرائیلی‌ها هم این روند اجرای احکام اعدام سریع‌تر شد.

جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم، پیش‌تر در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفته بود: «یک سال و شش ماه است که بازداشت شده‌اند و ما در بی‌خبری مطلق‌ایم. یعنی ما از مکان نگهداری و سلامتی آن‌ها هیچ خبری نداریم. هفته قبل به وکیل ما گفتند که حکم اعدام همسرم و دوستانش در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران صادر و در شعبه ۹ دیوان عالی کشور تایید شده است. این احکام در دادگاهی ناعادلانه و تنها با حضور وکلای تسخیری داده شده بود. یعنی به هر نفر یک وکیل تسخیری داده بودند، اما به وکیل تعیینی اجازه خواندن پرونده را ندادند. در نهایت هم حکم اعدامشان ظرف ۲۴ ساعت تایید شد.»

او افزود: «آن‌ها تیر ۱۴۰۱ بدون هیچ سلاحی، برای فعالیت سیاسی و تشکیلاتی، از طریق حزب کومله به ارومیه رفتند و در ارومیه بازداشت شدند. جمهوری اسلامی بعد از ۸۰ روز بی‌خبری، از آن‌ها یک اعتراف اجباری پخش کرد که طی آن، هر چهار نفر زیر شکنجه مجبور می‌شوند بگویند مامور موساد و جاسوس اسرائیل‌اند و برای انفجار یک مرکز صنعتی در اصفهان آمده بودند.»

ماریا محمودی و بیان عظیمی، همسران محمد فرامرزی و پژمان فاتحی، نیز با انتشار ویدیوهایی به اعدام قریب‌الوقوع همسرانشان اعتراض کردند و از «مردم آزادی‌خواه ایران» و نهادهای بین‌المللی خواستند «صدای مظلومیت» این افراد باشند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.