شش ماه بازداشت و بلاتکلیفی وریشه مرادی، زندانی سیاسی در زندان اوین

یکشنبه, 8ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

وریشه مرادی، زندانی سیاسی با گذشت شش ماه از زمان بازداشت همچنان به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد. بنا به اطلاع منابع ایران اینترنشنال، این زندانی در زمان بازداشت از سوی نیروهای امنیتی به شدت ضرب و شتم شده و در بازداشتگاه وزارت اطلاعات شکنجه شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی درباره آخرین وضعیت او به ایران اینترنشنال گفت: «وریشه مرادی از زمان انتقال از بازداشتگاه وزارت اطلاعات به بند زنان زندان اوین همچنان به صورت بلاتکلیف زندانی است و در این مدت در دادسرای اوین مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفته است.»

این منبع آگاه با ابراز نگرانی از صدور و اجرای احکام زندانیان سیاسی و عقیدتی در ماه‌های اخیر و احتمال صدور حکم سنگین برای وریشه مرادی، اضافه کرد که او از زمان بازداشت تاکنون از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده است.

وریشه مرادی (جوانا سنه)، در تاریخ ۱۰ مردادماه امسال همراه با ضرب و شتم شدید از سوی نیروهای امنیتی در حوالی سنندج بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد.

پس از آن در تاریخ ۱۷ آبان، رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی در گزارشی از بازداشت وریشه مرادی و دو شهروند کُرد دیگر به نام‌های پخشان عزیزی و سیروان محمدرضایی خبر دادند و آنها را عضو «پژاک»، حزب حیات آزاد کردستان معرفی کردند.

در ادامه روز چهارم مهرماه، حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، مرادی را «عضو جامعه‌ زنان آزاد شرق کردستان» معرفی کرد و با انتشار بیانیه‌ای خطاب به افکار عمومی، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، اعلام کرد که او برای «انجام فعالیت‌های سیاسی و سازماندهی زنان در کردستان» حضور داشته است.

در این اطلاعیه تاکید شده بود که با توجه به ناپدیدسازی قهری وریشه مرادی از سوی نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، مسوولیت جان او بر عهده جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

وریشه مرادی در پس از دو هفته بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و تحمل شکنجه‌های فیزیکی و روانی، اواخر مردادماه برای ادامه بازجویی‌ها به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل شد.

این زن زندانی سیاسی نهایتا در پنجم دی‌ماه پس از تحمل پنج ماه شکنجه‌های روانی و جسمی و نگهداری در سلول انفرادی، با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

پخشان عزیزی، هم‌پرونده‌ای مرادی از اواخر آذرماه به بند زنان اوین منتقل شده است.

عزیزی پیش از این هم سابقه بازداشت داشته و در ٢۵ آبان سال ۱۳۸۸ در تجمع اعتراضی دانشجویان کُرد دانشگاه تهران علیه اعدام‌ زندانیان سیاسی بازداشت و چهار ماه بعد با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

ایران اینترنشنال، دی‌ماه امسال در گزارشی یه فشارهای امنیتی و قضایی بر ۶۱ زن زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین پرداخت و نوشت که ۱۶ تن از آنها از رسیدگی پزشکی محروم مانده‌اند و ۱۹ زن دیگر به صورت بلاتکلیف در اوین زندانی‌اند.

جمهوری اسلامی از آغاز روی کار آمدن خود همواره فعالان مدنی و سیاسی منتقد حکومت را بازداشت، شکنجه و زندانی کرده است.

از زمان آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی از شهریور ۱۴۰۱ تا کنون، سرکوب فعالان مدنی، سیاسی و معترضان از سوی حکومت شدت گرفته و همچنان ادامه دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.