حکم اعدام عباس دریس بعد از رد درخواست اعادهٔ دادرسی، تأیید شد

یکشنبه, 8ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

دیوان عالی کشور درخواست اعادهٔ دادرسی عباس دریس، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، را رد کرد.

فرشته تابانیان، وکیل این شهروند بازداشت‌شده در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ماهشهر، روز یکشنبه، هشتم بهمن‌ماه،‌ در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «با وجود ایرادات فراوان به رای دادگاه بدوی، اعاده دادرسی موکلم عباس دریس در دیوان عالی کشور رد شد.»

او افزود به عنوان وکیل آقای دریس «تقاضای اعمال مادهٔ ۴۷۷» را داده که در حال بررسی است.

طبق مادهٔ ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری، درصورتی که رئیس قوه قضائیه رأی قطعی صادره از هریک از مراجع قضائی را خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، شعبی خاص از دیوان عالی که توسط رئیس قوه قضائیه برای این امر تخصیص می یابد، به پرونده رسیدگی و رأی قطعی را صادر می‌کنند.

 

عباس دریس در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ به همراه برادرش محسن در ماهشهر بازداشت و به «محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل رضا صیادی، یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو» متهم شد.

دادگاه انقلاب ماهشهر در آذرماه ۱۴۰۱ او را به اعدام محکوم و شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور نیز این حکم را تأیید کرد.

ماهشهر و شهرک‌های حاشیه‌ای آن از کانون‌های اصلی اعتراضات آبان ۱۳۹۸ بود که تا امروز روایت‌های متعددی از شدت سرکوب در آن، به‌خصوص به رگبار بستن معترضان در نیزارهای این شهر منتشر شده است.

شدت سرکوب در ماهشهر به گونه‌ای بود که بر پایه برخی روایت‌ها، مانند گزارش نیویورک‌تایمز، بین ۴۰ تا صد نفر در این شهر و شهرک‌های حاشیه‌ای آن کشته شدند.

برخی از فعالان مدنی و سیاسی از عباس دریس به عنوان یکی از معدود شاهدان نیزار ماهشهر یاد می‌کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.