محکومیت اعدام‌ها در ایران از سوی کانادا هم‌زمان با فراخوان دوم قیام علیه اعدام

جمعه, 13ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

وزارت خارجه کانادا در پیامی به ایران‌اینترنشنال ضمن محکوم کردن موج اعدام‌ها در ایران اعلام کرد این کشور در کنار مردم ایران می‌ایستد که خواستار عدالت هستند. هم‌زمان ۲۴ نهاد و کلکتیو با امضای فراخوان دوم قیام علیه اعدام، اعلام کردند روز شنبه ۱۴ بهمن در ۱۱ شهر جهان تجمع خواهند کرد.

وزارت اموز خارجه کانادا در پیام خود به ایران‌اینترنشنال با اعلام اینکه مردم ایران خواستار عدالت و احترام کامل به حقوق بشر خود هستند، مجازات اعدام را مجازاتی ناسازگار با حقوق بشر و کرامت انسانی خواند و تاکید کرد این کشور در هر شرایطی با مجازات اعدام مخالف است.

در ادامه روند اعدام‌ها در ایران از روز اول تا ۱۱ بهمن دست‌کم ۲۸ تن در زندان‌‌های ارومیه، سبزوار، کرج، بیرجند، شیراز، زاهدان، شیروان و همدان اعدام شدند.

در پیام وزارت امور خارجه کانادا آمده است: «ما با سرکوب حقوق اساسی بشر، از جمله سرکوب حقوق اقلیت‌ها و زیر پا گذاشتن حق محاکمه و دادرسی عادلانه مخالفیم و اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی در ایران را به شدت محکوم می‌کنیم.»

حکم اعدام فرهاد سلیمی، زندانی کُرد اهل سنت و محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی، روز سه‌شنبه سوم بهمن در زندان قزلحصار کرج به اجرا در آمد.

کانادا پیش از این و به ویژه سال گذشته، تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب خیزش انقلابی مردم علیه جمهوری اسلامی و نقض حقوق بشر در ایران وضع کرد.

روز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن، وزارت امور خارجه استرالیا نیز در پاسخ به ایران‌اینترنشنال موج اخیر اجرای احکام اعدام در ایران را «وحشتناک» دانست و آن را محکوم کرد.

فراخوان دوم قیام علیه اعدام

در ادامه اعتراض‌ها به صدور و اجرای احکام اعدام در ایران، روز جمعه ۱۳ بهمن فراخوان دوم «قیام علیه اعدام» منتشر شد.

۲۴ نهاد و کلکتیو امضا کننده این فراخوان اعلام کرد‌ند روز شنبه ۱۴ بهمن برای لغو مجازات اعدام و شلاق و ممنوعیت مطلق هر گونه شکنجه، برای آزادی تمام زندانیان سیاسی-عقیدتی و برای «زن، زندگی، آزادی» در ۱۱ شهر جهان تجمع خواهند کرد.

آمستردام، استکهلم، برلین، برن، پاریس، دوبلین، فرانکفورت و ماینس، کلن، لندن، ونیز و هانوفر، این شهرها هستند.

در این فراخوان با اشاره به اعدام محمد قبادلو، فرهاد سلیمی، پژمان فاتحی، وفا آذربار، محسن مظلوم و محمد فرامرزی در روزهای سوم و نهم بهمن‌ و با استناد به آمارهای اعلام شده از سوی سازمان‌های حقوق بشری تاکید شده است شمار اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی به نسبت هشت سال گذشته بالاترین میزان اعدام در ایران بوده است.

حکم اعدام پژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و وفا آذربار، چهار زندانی سیاسی کُرد، روز دوشنبه نهم بهمن با وجود اعتراض‌های بسیار و درخواست نهادهای حقوق بشری برای لغو حکم آن‌ها اجرا شد.

بر اساس آماربرداری سالانه هرانا، در سال ۲۰۲۳ دست کم ۷۹۱ شهروند از جمله ۲۵ زن و دو کودک-مجرم اعدام شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، اعدام‌ها بیش از ۳۳ درصد افزایش داشته است.

امضاکنندگان دومین فراخوان قیام علیه اعدام که خود را نهادها و کلکتیوهای چپ، دمکرات، فمینیست و کوییر نامیده‌اند، اعلام کرده‌اند: «هم‌زمان و همبسته با همدیگر در شهرها و کشورهای مختلف جهان گرد هم می‌آییم تا صدای زندانیان و خانواده‌های‌ آن‌ها و مردم ستمدیده‌ ایران را به گوش جهانیان برسانیم و فریادمان علیه زندان، شکنجه و اعدام را هر چه رساتر کنیم.»

در بخشی از این فراخوان ضمن دعوت از همه آزادی‌خواهان، نهادها و تشکل‌های زنان، دانشجویان، کارگران، دادخواهان، فعالان (+LGBTQIA)، رفع ستم ملی، حقوق‌ بشر، محیط زیست و جامعه‌ کوییر ایرانی و بین‌المللی در سراسر دنیا، از آن‌ها خواسته شده است در همبستگی با مبارزات مردم ایران برای لغو مجازات و احکام صادر شده اعدام، برای ممنوعیت هر گونه شکنجه و شلاق و برای آزادی تمام زندانیان سیاسی، پیوسته و همبسته به خیابان‌ها بیایند و اجازه ندهند جمهوری اسلامی، مردم ایران را از حق برخورداری از زندگی و آزادی محروم کند.

در ماه‌های گذشته و به دنبال شدت گرفتن موج اعدام‌ها در ایران، تجمعات بسیاری در نقاط مختلف جهان برگزار شده است.

روز شنبه هفت بهمن، به دنبال صدور فراخوان دوم کارزار جهانی علیه اعدام‌ها در ایران، شماری از ساکنان دست‌کم ۳۷ شهر و ۱۱ کشور جهان برای اعتراض به اعدام‌های اخیر در ایران تجمع کردند.

پیش از آن در روز شنبه ۳۰ دی و در پاسخ به فراخوان نخست کارزار جهانی علیه اعدام‌ها در ایران، ایرانیان ساکن ۴۳ شهر در ۱۵ کشور جهان در حمایت از محکومان به اعدام در ایران تجمع برگزار کردند.

روند اجرای احکام اعدام‌ همچنان در مقیاس گسترده در ایران ادامه دارد.

سایت هرانا در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود درباره وضعیت نقض حقوق بشر در ایران نوشت در دی‌ ماه دست‌کم ۹۰ نفر در ایران اعدام شدند.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در این گزارش که روز یک‌شنبه اول بهمن‌ منتشر شد، با استناد به شمار زندانیان اعدام شده در ماه گذشته نوشت که این وضعیت همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است.

ایران به تناسب سرانه جمعیت، رتبه نخست را در اعدام شهروندان خود در دنیا دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.