اسپانیا در میانه زمستان وارد «گرمای تابستانی» شد

شنبه, 14ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

این عکس که در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ گرفته شده، خاک خشک منطقه کاتالونیای اسپانیا را نشان می‌دهد

رادیو فردا

اداره دولتی هواشناسی اسپانیا از «ناهنجاری» در آب و هوای این کشور خبر داد و اعلام کرد که دمای هوا در برخی نقاط این کشور در روز پنجشنبه حدود ۳۰ درجه سانتیگراد ثبت شد و این کشور با خشکسالی شدید مواجه است.

دماسنج‌ها در بعد از ظهر پنجشنبه در منطقه والنسیا در شرق اسپانیا دمای ۲۹.۵ درجه سانتیگراد، در مورسیا جنوب شرقی اسپانیا دمای ۲۸.۵ درجه سانتیگراد و در نزدیکی مالاگا در جنوب این کشور دمای ۲۷.۸ درجه سانتیگراد را ثبت کردند.

چندین رکورد دما برای ماه ژانویه نیز در دیگر مناطق اسپانیا شکسته شد.

روبن دل کامپو، سخنگوی اداره هواشناسی اسپانیا در شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد که دمای هوا در ۴۰۰ ایستگاه هواشناسی این کشور به مرز ۲۰ درجه سانتیگراد رسید یا از آن فراتر رفت.

پیامدهای خسارت‌بار پدیده گرمایش زمین چندین دهه است که کشورهای مختلف را گرفتار کرده، اما هنوز جامعه جهانی نتوانسته روند گرمایش زمین را متوقف یا مهار کنند.

بر اساس اظهارات مقام‌ها و رسانه‌ها گرمایی که اکنون اسپانیا با آن مواجه است در مواقع معمول باید در آغاز فصل تابستان ثبت شود.

به گفته دیوید کورل، محقق دانشگاه والنسیا، این گرمای تابستان‌گونه در میانه زمستان که جنوب شرق فرانسه را نیز تحت تاثیر قرار داده، ناشی از وجود یک آنتی سیکلون قدرتمند در بالای دریای مدیترانه است.

اسپانیایی‌ها به دمای بالا عادت دارند، اما گرمای بیش از حد و مکرر، و همچنین خارج از ماه‌های تابستان، دانشمندان را نگران می‌کند.

در کاتالونیا، سطح مخازن زیرزمینی آب در روزهای اخیر به ۱۷ درصد از ظرفیت خود کاهش یافت.

این میزان به احتمال زیاد در روزهای آینده کمتر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود مقامات اسپانیایی چاره‌ای جز اعلام وضعیت اضطراری همراه با محدودیت‌های بیشتر در زمینه مصرف آب نداشته باشند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.