فرشاد هاشمی برنده جایزه جشنواره سینمایی گوتنبرگ سوئد شد

یکشنبه, 15ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

فیلم «من، مریم، بچه‌ها و ۲۶ نفر دیگر»، ساختهٔ فرشاد هاشمی، برندهٔ جایزهٔ «اینگمار برگمان» در جشنوارهٔ سینمایی گوتنبرگ سوئد شد.

این فیلم دربارهٔ دختر جوانی است که خانه‌اش را در اختیار یک گروه فیلمسازی قرار دهد تا در آن فیلم کوتاهی دربارهٔ رابطه به پایان رسیده یک زن و مرد بسازند.

فرزاد پاک که از تهیه‌کنندگان فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته محمد رسول‌اف است، تهیه‌کنندگی این فیلم را به‌طور مشترک با فرشاد هاشمی انجام داده است.

جشنوارهٔ سینمایی گوتنبرگ روز شنبه، ۱۴ بهمن‌ماه، در صفحهٔ رسمی خود در فیس‌بوک از قول هیئت داوران نوشت: «این فیلم به شیوه‌های سینمایی غیر منتظره و خلاقانه به مضامینی چون تنهایی و قدرت رها کردن می‌پردازد.»

گفته شده این فیلم یکی دیگر از فیلم‌های «سینمای زیرزمینی ایران» است که بدون «رعایت مقررات سانسور» و «حجاب اجباری زنان» تولید شده است.

فیلم «من، مریم، بچه‌ها و ۲۶ نفر دیگر» در روزهای اخیر در بخش مسابقهٔ جشنوارهٔ روتردام در هلند نیز به نمایش در آمد.

 

پیش از این فیلم «منطقهٔ بحرانی»، یکی دیگر از فیلم‌هایی که خارج از قواعد رایج جمهوری اسلامی ساخته شد، مردادماه امسال برندهٔ یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم هفتاد و ششمین جشنواره لوکارنو شد.

علی احمدزاده، کارگردان این فیلم، به علت «ممنوع‌الخروج بودن» نتوانست در لوکارنو حاضر شود و جایزه را تهیه‌کنندۀ فیلم دریافت کرد.

روند ساخت فیلم‌های بدون مجوز در ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

در اغلب این فیلم‌ها زنان بازیگر در صحنه‌های مختلف حجاب ندارند و مواردی از تماس بدنی میان بازیگران زن و مرد دیده می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.