محدودیت بیشتر مراودات ایران و عراق؛ بانک مرکزی عراق مجوز بانک ملی را باطل کرد

دوشنبه, 16ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

همزمان با حملات دامنه‌دار آمریکا به مواضع نیروهای نیابتی نزدیک به جمهوری اسلامی در منطقه، وزارت خزانه‌داری آمریکا دور جدیدی از اعمال فشار بر بانک‌های عراقی را آغاز کرده است که به نظر می‌رسد هدف از آن قطع دسترسی جمهوری اسلامی به دلار آمریکا از مسیر عراق باشد.

به گزارش رویترز، عراق هشت بانک تجاری این کشور را از مشارکت در معاملات دلاری آمریکا ممنوع کرده است.

این اعمال محدودیت علیه این بانک‌ها همراه با اقداماتی برای کاهش کلاهبرداری، پولشویی و سایر استفاده‌های غیرقانونی از ارز ایالات متحده، تنها چند روز پس از دیدار یک مقام ارشد خزانه‌داری ایالات متحده، اتفاق می‌افتد.

رسانه‌های عراقی هم گزارش دادند بانک مرکزی عراق به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه بانک ملی ایران، مجوز فعالیت این بانک در عراق را باطل کرده است.

عمار حمد خلف، معاون بانک مرکزی عراق، در نامه خطاب به اداره کل بانک ملی ایران نوشت با توجه به ضرر و زیان شعبه این بانک در عراق و محدود بودن فعالیت آن و همچنین ممکن نبودن فعالیت یا گسترش آن، مجوز بانک ملی ایران در عراق باطل شده است.

در نامه معاون بانک مرکزی عراق آمده تداوم فعالیت بانک ملی ایران در عراق آورده‌ای برای این کشور ندارد، علاوه بر اینکه این بانک مشمول تحریم‌های بین‌المللی است.

پیش از این در تابستان سال جاری، بانک مرکزی عراق ۱۴ بانک این کشور را تحت فشار وزارت خزانه‌داری و فدرال رزرو آمریکا، از انجام معاملات دلاری منع کرده بود. تحلیلگران یکی از دلایل عمده چنین تصمیمی را مسدود کردن مسیر تامین دلار از طریق قاچاق گسترده دلار به ایران از طریق سیستم بانکی عراق اعلام می‌کردند.

در تصمیم اخیر بانک مرکزی عراق هشت بانکی که از معاملات دلاری منع شده‌اند، عبارتند از: بانک سرمایه‌گذاری بین‌المللی آشور، بانک سرمایه‌گذاری عراق، بانک اتحاد عراق، بانک بین‌المللی اسلامی برای سرمایه‌گذاری و توسعه کردستان، بانک الهدی، بانک اسلامی الجنوب، بانک اسلامی عربیه و بانک بازرگانی حمورابی.

بانک مرکزی عراق تاکید کرده که این بانک‌ها تنها از دادوستد با دلار آمریکا منع شده‌اند و می‌توانند فعالیت خود با دیگر ارزهای بین‌المللی را ادامه دهند.

یکی از مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا در جریان این سفر از اقدام علیه بانک الهدی خبر داده و گفته که این بانک در انتقال میلیاردها دلار به گروه‌های شبه‌نظامی و مسلح تحت حمایت ایران نقش داشته است.

به گزاری رویترز، برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی در روزهای گذشته سفری به عراق داشته تا ضمن تطبیق بخش مالی عراق با استانداردهای بین‌المللی، اقداماتی را برای مانع شدن از دور زدن تحریم‌ها و دسترسی جمهوری اسلامی به دلار از طریق شبکه بانکی عراق به عمل آورد.

این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا در جریان سفر اخیرش به عراق با مقام‌های ارشد این کشور از جمله محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

عراق متحد هر دو کشور آمریکا و ایران است اما بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی این کشور نزد بانک‌های آمریکایی در ایالات متحده نگهداری می‌شود.

اعمال محدودیت‌های بانکی مشابه در تابستان گذشته با افزایش قیمت دلار و دیگر ارزها در بازار آزاد ارز عراق و ایران همراه شد.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.